ferger

Snart er den nye Randsfjordferga på vei til Norge

Midt i neste uke kommer deler og utstyr til den nye Randfjordferga til Røykenvik.

Her har skipsverftet tatt bilde transport av ett av skrogene til til ferga til tørrdokk i Rotterdam.
Her har skipsverftet tatt bilde transport av ett av skrogene til til ferga til tørrdokk i Rotterdam. Foto: Holland Shipyards Group
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
5. aug. 2021 - 09:22

Der skal det nederlandske verftet sette den nye, elektriske bilferga sammen i høst. Transporten av båtseksjoner, deler og verktøy som skal brukes til montering, vil gå med båt til Oslo eller Drammen og med lastebiler videre til Randsfjorden.

Den nye ferja skal hete Elrond, og den skal overta etter den 71 år gamle Randsfjordferja II. Elrond har vært montert og testet på vann i Nederland, før den ble delt opp i seksjoner og klargjort for transport til Norge, skriver Innlandet fylkeskommune i en pressemelding.

Den norske satellitten NorSat-TD vil om få dager brenne opp når den treffer atmosfæren. Det vil gi forskere nyttig kunnskap.
Les også:

Norsk satellitt er i ferd med å falle ned

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Tietoevry
Syv tiltak for trygg KI‑innovasjon

Mini-skipsverft i Røykenvik

Holland Shipyards Group, som har bygget Elrond, har med seg utstyr og personell som skal montere ferga på Randsfjorden, i Røykenvik. Dette arbeidet begynner i midten av neste uke, hvis alt går etter planen.

Den gamle Randsfjordferga. Foto:   Innlandet fylkeskommune
Den gamle Randsfjordferga. Foto:   Innlandet fylkeskommune

Området ved småbåthavna i Røykenvik blir gjort om til et skipsverft i miniatyr mens seksjonene sveises sammen. Etter cirka en måned er Elrond klar til å flyttes til kai-området på Horn, der den blir gjort helt ferdig.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård på Arna stasjon i 2024.
Les også:

Lyser ut den største rådgivningskontrakten noensinne

15 lass med vogntog

Det blir en stor jobb å frakte fergedelene og utstyret som følger med fram til Gran. Til sammen skal transportselskapet kjøre 15 turer med vogntog mellom havna og Røykenvik.

De største delene går som spesialtransport om natta for å unngå annen trafikk. Det største vogntoget kommer til å være over 43 meter langt og veie rundt 150 tonn.

– Vi kan nå forutsi med større sikkerhet hva som vil skje under ulike forhold, sier doktorgradsstipendiat Vegard Gjeldvik Jervell, som har jobbet med den nye teorien.
Les også:

Ny teori om tette gasser og væsker kan hjelpe karbonfangst

Karantene-restriksjoner

Opprinnelig skulle ferja ha kommet til Randsfjorden i slutten av mai. Dette måtte utsettes på grunn av strenge innreiseregler til Norge i forbindelse med korona-pandemien.

Fagarbeiderne som skal montere Elrond kommer fra flere land, med forskjellige karanteneregler ved innreise til Norge.

Illustrasjon av den nye ferga Elrond med biler på dekk. Illustrasjon:  Norconsult
Illustrasjon av den nye ferga Elrond med biler på dekk. Illustrasjon:  Norconsult

Nå har Holland Shipyards Group fått innreisetillatelse til alle fagarbeiderne som trengs til arbeidet.

– Noen av verftets folk kommer fra «grønne» land, mens andre, blant annet nederlenderne, må i karantene etter ankomsten til Norge. Dette er nøye planlagt, blant annet i samarbeid med kommunelegen i Gran, sier enhetsleder Geir Hestetræet i Innlandet fylkeskommune i pressemeldingen.

Når man skal bygge en ny bru, blir det en del støy. Hvordan reagerer fisk på det? I bakgrunnen ses den gamle brua over Mjøsa.
Les også:

Støy kan stresse fisk. Forsker foreslår «boblegardin»

Ny ferge i drift i vinter

Det vil trolig ta om lag tre måneder fra fergeseksjonene kommer til Gran, til Elrond kan settes i drift. Etter montering og klargjøring skal ferga testes og mannskapene få opplæring. Trolig blir den nye ferga satt i drift i desember.

Her har skipsverftet tatt bilde transport av ett av skrogene til til ferga til tørrdokk i Rotterdam. Foto:  Holland Shipyards Group
Her har skipsverftet tatt bilde transport av ett av skrogene til til ferga til tørrdokk i Rotterdam. Foto:  Holland Shipyards Group

I mellomtida vil Randsfjordferja II fortsette å gå. Ettersom kaiene på Horn og Tangen har blitt bygget om for å passe til Elrond, kan den gamle ferga ikke ta med så store kjøretøy, som den kunne før ombygging.

– Vi kan ta med kjøretøy med en vektbegrensning på 30 tonn og inntil 10 tonns akseltrykk, fram til den nye ferga blir satt i drift, sier Hestetræet i meldingen.

Presis Veidrift og Statens vegvesen har et pilotprosjekt med elektrisk brøytebil på riksvei 7 på Hardangervidda. Lastebilen er en Scania 45 R 6x2*4 med krokløft.
Les også:

El-brøyting: Effektiv på en av Norges tøffeste fjelloverganger

 

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.