Bare to entreprenører har altså søkt om prekvalifisering til det krevende oppdraget det blir å rehabilitere den eldste delen av Oslotunnelen, og det var altså bare navnet på entreprenører som ble offentliggjort ved anbudsåpningen mandag 4. februar.
Selve hovedløpet i tunnelen ble oppgradert i 2009 i forbindelse med Bjørvika-prosjektet. Her skal det gjøres noen oppgradering på elektro, slik at alt kommer opp på dagens standard.
Mesteparten av jobben som skal gjøres, ligger i rampene (Danskeløpet og Vestbanekrysset).
Konkurransepreget dialog
Det er første gang at Statens vegvesen tester ut såkalt konkurranse med forhandling på et slikt oppdrag.
– Nå skal vi gå gjennom og prekvalifisere de to tilbudene som er kommet inn, forteller Bjørn Øystein Kroken, som håndterer anbudsprosessen på vegne av Statens vegvesen.
– Blir begge godkjent for å gå videre, så sender vi ut invitasjon til dem om å komme med et pristilbud på oppdraget 18. februar, med frist 1.april.
– Etter at tilbudene er kommet inn legges det opp til to runder med forhandlinger før vi gjør vårt valg av entreprenør. En kontraktssignering kan da skje i begynnelsen av juni, forteller Kroken til veier24.
Skulle ønsket flere tilbydere
– Er dere fornøyd med antall tilbydere?
– Det var akkurat mange nok, men vi skulle gjerne sett at det hadde vært flere entreprenører som hadde hatt lyst på oppdraget.


– Hva hvis en av de to ikke blir prekvalifisert?
– Da må anbudskonkurransen avlyses, og en ny utlysning må foretas. Men hvis det skulle skje har vi ikke tid til å gjennomføre konkurranse med forhandling en gang til. Da vil oppdraget blir lyst ut som en ordinær anbudskonkurranse, forteller Bjørn Kroken.
Festningstunnelen ble åpnet i 1990 og er 1764 meter lang. Etter åpningen av Bjørvikatunnelen, fungerer den som den vestlige delen av det som i dag heter Operatunnelen.
LES OGSÅ: Festningstunnelen skal rehabiliteres