Skanska og AF Gruppen vil begge rehabilitere Festningstunnelen i Oslo

I første omgang er det snakk om prekvalifisering til oppdraget, som er kostnadsberegnet av Statens vegvesen til mellom 150 og 200 millioner kroner.

En kontrakt på rehabliteringen av Festningstunnelen i Oslo vil neppe være på plass før i juni.
En kontrakt på rehabliteringen av Festningstunnelen i Oslo vil neppe være på plass før i juni. Foto: Bjørn Sigurdsøn/Scanpix
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
4. feb. 2019 - 15:18

Bare to entreprenører har altså søkt om prekvalifisering til det krevende oppdraget det blir å rehabilitere den eldste delen av Oslotunnelen, og det var altså bare navnet på entreprenører som ble offentliggjort ved anbudsåpningen mandag 4. februar.

Selve hovedløpet i tunnelen ble oppgradert i 2009 i forbindelse med Bjørvika-prosjektet. Her skal det gjøres noen oppgradering på elektro, slik at alt kommer opp på dagens standard.

Mesteparten av jobben som skal gjøres, ligger i rampene (Danskeløpet og Vestbanekrysset).

Konkurransepreget dialog

Det er første gang at Statens vegvesen tester ut såkalt konkurranse med forhandling på et slikt oppdrag.

– Nå skal vi gå gjennom og prekvalifisere de to tilbudene som er kommet inn, forteller Bjørn Øystein Kroken, som håndterer anbudsprosessen på vegne av Statens vegvesen.

– Blir begge godkjent for å gå videre, så sender vi ut invitasjon til dem om å komme med et pristilbud på oppdraget 18. februar, med frist 1.april.

– Etter at tilbudene er kommet inn legges det opp til to runder med  forhandlinger før vi gjør vårt valg av entreprenør. En kontraktssignering kan da skje i begynnelsen av juni, forteller Kroken til veier24.

Skulle ønsket flere tilbydere

– Er dere fornøyd med antall tilbydere?

– Det var akkurat mange nok, men vi skulle gjerne sett at det hadde vært flere entreprenører som hadde hatt lyst på oppdraget.

– Hva hvis en av de to ikke blir prekvalifisert?

– Da må anbudskonkurransen avlyses, og en ny utlysning må foretas. Men hvis det skulle skje har vi ikke tid til å gjennomføre konkurranse med forhandling en gang til. Da vil oppdraget blir lyst ut som en ordinær anbudskonkurranse, forteller Bjørn Kroken.

Festningstunnelen ble åpnet i 1990 og er 1764 meter lang. Etter åpningen av Bjørvikatunnelen, fungerer den som den vestlige delen av det som i dag heter Operatunnelen.

 

LES OGSÅ: Festningstunnelen skal rehabiliteres

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.