BRUER

Sjeldent signalbygg står nå ferdig i Trondheim

Nøyaktig på dagen tre år etter første spadestikk åpnet Nydalsbrua for trafikk mandag.

Ordfører Rita Ottervik, divisjonsdirektør Kjell Inge Davik i Vegvesenet, samferdselsminister John-Ivar Nygård, fungerende vegdirektør Ove Myrvåg og fylkesordfører
Ordfører Rita Ottervik, divisjonsdirektør Kjell Inge Davik i Vegvesenet, samferdselsminister John-Ivar Nygård, fungerende vegdirektør Ove Myrvåg og fylkesordfører Foto: Statens vegvesen
16. okt. 2023 - 21:07

– Smidighet har vært et nøkkelord i dette prosjektet, og det har betegnet samarbeidet mellom byggherre og entreprenør.

Det sier Vegvesenets prosjektleder Martin Jusnes Engum når Nydalsbrua i Trondheim begynner å bli ferdig.

– Det dukket opp flere utfordringer som vi måtte løse underveis, sier han.

E39 Bårdshaug bru er en seksspenns bjelkebru som krysser elva Orkla i Orkdalen.
Les også

Fant alvorlige skader på E39-bru – stengt med umiddelbar virkning

Lyst ut sommeren 2019

Brua erstatter nedslitte Sluppen bru, som rustes opp og blir ren gang- og sykkelbru.

Byåsen musikkorps spilte og de to første kjøretøyene på brua som var en rutebuss fra AtB og en brannbil fra Trondheim Hovedbrannstasjon som er nærmeste nabo. <i>Foto:   Statens vegvesen</i>
Byåsen musikkorps spilte og de to første kjøretøyene på brua som var en rutebuss fra AtB og en brannbil fra Trondheim Hovedbrannstasjon som er nærmeste nabo. Foto:   Statens vegvesen

Nydalsbrua ble lyst ut sommeren 2019, og disse seks entreprenører meldte seg på.

Så ble det forhandlinger med enkelte av dem, og et års tid etterpå var det klart at Skanska Norge endte opp med jobben.

– De første tilbudene var over kostnadsrammen. Vi gjorde noen grep i forhandlingsfasen, og brukte seks måneder ekstra på det, sier Engum.

Brua åpner for trafikk i oktober i år, etter de planlagte tre årene med byggetid, mens formell ferdigfrist er i juni 2024.

Generelt er Engum godt fornøyd med gjennomføringen: – Det betyr trafikkåpning åtte måneder før sluttfrist, og vi ligger an til å holde budsjettet.

Og det til tross for at prosjektstaben har måttet tenke om igjen ved noen anledninger underveis i byggingen.

Dårlig fjell og kvikkleire

default <i>Foto:  Vegard Thorvaldsen/Statens vegvesen</i>
default Foto:  Vegard Thorvaldsen/Statens vegvesen

– Ja, det har vært krevende forhold med berget. Mye av fundamenteringen var direkte på fjell, og det viste seg at der var det dårligst fjell. Så måtte entreprenøren i stedet grave ut og pigge ut dårlige masser og bruke betong i stedet. Det innebar en god del omprosjektering, forteller han.

Mye trafikk var det å ta hensyn til også, så klart, med mange forskjellige faser for avvikling og delvis og tidvis stenging.

– Med en ÅDT på 13.000 og byggeaktivitet 14 meter opp i været helt inntil veien så trengs det mange og gode tiltak for sikkerhet. Og det har vært andre avgrensinger for prosjektet, med jernbanen rett overfor, forskjellige løsmasser og den sårbare Nidelva som er lakseelv. Men vi har fått akseptert at vi har kunnet stenge lenger enn nødvendig, sier han.

– Kort sagt: Smidighet er et nøkkelord, og det har det jammen vært i samarbeidet mellom entreprenør Skanska og oss. Et godt forhold!

Andre utfordringer: Prosjektet startet med sprengning i januar 2020, rett etter kvikkleireskredet i Gjerdrum.

– Det er jo en del kvikkleire her, spesielt på oversiden av sprengningsinnslaget. Vi var sikre på at det var trygt å drive på, men folk var usikre. Prosjektet drev et omfattende informasjonsarbeid i ganske lang tid for å fortelle og forklare om akkurat det, sier han.

Brusmykket i prosjektet

Smykket i prosjektet er jo såklart selve brua, ei skråstagbru med betongkasse.

– Konstruksjonen ble valgt ut fra forutsetningene i  kommunedelplanen, hvor det ikke skulle være permanent inngrep i Nidelva. Med denne brutypen slipper vi pilarer i elva. Og med et ensidig tårn på østsiden av elva får vi en slank konstruksjon som ikke ruver så veldig i terrenget som mange andre, sier Engum.

– Det var også en del utfordringer med støpingen, men det gikk bra. Vi måtte jobbe litt spesielt med pumpbarheten på lettbetongen i hovedbrua. Det ble en del store støpejobber, for eksempel rundkjøringslokket på nesten 3000 kubikkmeter. Det tok 35 timer, og vi hadde tatt høyde for to døgn, forteller han.

Vis mer

Trafikken er satt på på hele bilveisystemet, mens det er noe som fortsatt står igjen på sykkelveien. Det blir ferdig i løpet av høsten.

Nydalsbrua erstatter Sluppen bru, som for lengst har lagt sine beste år bak seg.

– Vi har startet med prosjekteringen av delvis nye Sluppen bru, og håper å lyse ut konkurransen i løpet av høsten. Denne nye brua blir en ren gang- og sykkelbru, sier prosjektleder Engum.

Ikke noe man bygger hver dag

Skanskas prosjektleder Ole Sondre Bondal bekrefter at det har vært et smidig og godt samarbeid.

 <i>Foto:  Vegard Thorvaldsen/Statens vegvesen</i>
Foto:  Vegard Thorvaldsen/Statens vegvesen

– Vi har støtt på noen utfordringer. Når du begynner å rote nedi jord og dagfjell, så er det ikke alltid at kartet og terreng stemmer helt. Men: Samarbeidet har vært godt og vi funnet gode løsninger, sier han.

– Og det er artig å få være med på et slikt prosjekt. Dette er ikke ei bru som bygges hver dag, så det er spesielt å være med på det. Og det blir et signalbygg i Trondheim.

Tretten bru kollapset mandag 15. august 2022. Ny rapport avslører stor uenighet om bruk av tre som konstruksjonsmateriale internt i Vegvesenet da Tretten bru ble planlagt og prosjektert.
Les også

Stor uenighet om trebruer i Vegvesenet: «Trebru-bobla som blåste opp i Norge var en lidelse å se på»

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.