Fra teknologimessen CES i Las Vegas tidligere i år, der denne lastebilen ble demonsterert med selvkjørende teknologi som ifølge leverandøren er klar for kommersiell bruk.
Fra teknologimessen CES i Las Vegas tidligere i år, der denne lastebilen ble demonsterert med selvkjørende teknologi som ifølge leverandøren er klar for kommersiell bruk. (Foto: AP Photo/Joe Buglewicz/NTB)

Sikret seg EU-prosjekt om selvkjørende godstransport til 300 millioner kroner

ITS Norway skal lede det rekordstore og banebrytende EU-prosjektet om selvkjørende godstransport.

Prosjektet skal demonstrere kjøring uten sikkerhetssjåfør på både offentlig vei og i lukkede terminalområder på strekningen Rotterdam til Moss.

Utfordringene er mange, krav til fysisk og digital infrastruktur, automatisert lading, overgang fra offentlig vei til lukket område, kryssing av landegrenser og harmonisering av regelverk, for å nevne noen.

Ragnhild Wahler direktør for forskning og innovasjon i ITS Norway Foto: johannes sveen ekrem

ITS Norway er koordinator og prosjektet ledes av Ragnhild Wahl, direktør for forskning og innovasjon. Ragnhild har lang erfaring fra forskning innen flere transportformer på både nasjonalt og europeisk nivå.

Prosjektet er ambisiøst og rekordstort i både norsk og europeisk sammenheng, EU finansierer 23 millioner euro av et totalbudsjett på i underkant av 28 millioner euro. Det har blitt jobbet målrettet med søknad og forberedelser siden mars 2021.

Seks av ITS Norway sine medlemmer er partnere i MODI, men prosjektet vil gi stor verdi for en langt større del av medlemsmassen. Prosjektet vil skape nettverk og bidra til økt kunnskap og industrielle muligheter for norske aktører langt utenfor de aktive prosjektpartnerne.

De norske partnerne er ITS Norway, Q-Free, Statens vegvesen, Kartverket, SINTEF, TØI og Viken fylkeskommune. I tillegg er ASKO og Moss havn assosierte partnere.

Forsiden akkurat nå