E39 ROGFAST

Signerte Rogfast-kontrakt på 4 milliarder kroner

I dag ble den andre av tre store Rogfast-kontrakter signert av vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og direktør Audun Aaland i Implenia Norge.

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland (bildet) og direktør Audun Aaland i Impleina/Stangeland signerte i dag den andre av tre store Rogfast-kontrakter.
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland (bildet) og direktør Audun Aaland i Impleina/Stangeland signerte i dag den andre av tre store Rogfast-kontrakter. Foto: Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen
6. jan. 2023 - 18:25

Kontrakten er den andre signerte entreprisen på å bygge den undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør til Bokn i nord.

Sammen med de andre Rogfast-kontraktene vil ringvirkningene være store for mange typer arbeidskraft og leveranser i Nord- og Sør-Rogaland, heter det i en pressemelding fra Vegvesenet.

18,5 kilometer tunnel

Kontrakten handler om byggingen av sørlige delen av den totalt 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen. Implena/Stangeland skal bygge en toløps tunnel fra Randaberg i sør og halvveis mot Kvitsøy, totalt 18,5 kilometer.

Oversiktskartet viser hvordan Rogfast er delt opp i tre store, og en litt mindre kontrakt. De tre store hovedkontraktene er E03 Randaberg, som er tildelt Implenia/Stangeland, E04 fra Bokn mot Kvitsøy er tildelt Skanska, E02 som går fra Kvitsøy og begge veier mot Bokn og Randaberg vil bli lyst ut i slutten 2023, eller tidlig 2024. E15 har Risa/Hæhre, som nå er halvveis ned til hovedløpene under Kvitsøy. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Oversiktskartet viser hvordan Rogfast er delt opp i tre store, og en litt mindre kontrakt. De tre store hovedkontraktene er E03 Randaberg, som er tildelt Implenia/Stangeland, E04 fra Bokn mot Kvitsøy er tildelt Skanska, E02 som går fra Kvitsøy og begge veier mot Bokn og Randaberg vil bli lyst ut i slutten 2023, eller tidlig 2024. E15 har Risa/Hæhre, som nå er halvveis ned til hovedløpene under Kvitsøy. Illustrasjon:  Statens vegvesen

– Jeg vil gratulere hele regionen med dagen. Nå sterter byggingen fra begge sider av Boknafjorden. Rogfast vil sikre god mobilitet for store deler av Vestlandet. For industrien og arbeidslivet vil det å spare 40 minutters reisetid mellom Stavanger og Bergen bety mye, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland i meldingen.

– Vi er glade over å vinne dette prestisjeprosjektet sammen med våre samarbeidspartnere i Stangeland Maskin. E03-parselen er et stort og komplekst infrastrukturprosjekt i tråd med vår strategi, hvor vi kan benytte våre mange år med erfaring og ekspertise innen tunnel og betong, sier administrerende direktør i Implenia Norge, Audun Aaland.

Mellom ni og ti kilometer tunnelløp var ferdig drevet i i Rogfastprosjektet 19. februar 2024.
Les også

E39 Rogfast: Rekordtunnelen skal leve i hundre år

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.