Samferdselsministeren fyrte første salve på ny riksveg 94 til Hammerfest

I dag fyrte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård første salve på Rv. 94 til Hammerfest. Dermed er Statens vegvesen og entreprenøren Bertelsen & Garpestad i gang med utbedringen av til sammen 5,5 kilometer vei på strekningenene Mollstrand–Grøtnes og  Akkarfjord– Saragammen.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård sammen med ordfører i Hammerfest, Terje Wikstrøm.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård sammen med ordfører i Hammerfest, Terje Wikstrøm. Foto: Jakob Vorren.
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
4. aug. 2023 - 15:15

– Dette er en etterlengtet utbedring av trafikksikringen og fremkommet på veien her, særlig til vinterstid. Det er derfor med stor glede vi starter opp prosjektet i dag, sier samferdselsministeren.

Dagens vei mangler gul midtlinje, har bratte stigninger, skarpe svinger og er ofte stengt om vinteren. Rv.94 er den eneste innfartsveien til Hammerfest. Sykehuset i byen tjener store deler av befolkningen i Vest-Finnmark, og Hammerfest er et regionalt trafikk-knutepunkt.

Arbeidene skal være ferdige i 2025. 

Høgfjellets kunnskap

Langs strekningen som er mest utsatt for snøfokk sør for Hammerfest skal det blant annet bygges et fire meter breit fresefelt, pluss en fire meter brei fanggrøft.

Dette er en løsning som er testet ut på E16 over Filefjell, med godt resultat. Vegen over og gjennom Filefjell regnes også som en av Europas mest moderne veganlegg.

– Grøft og fresefelt kommer til å fange opp det meste av fokksnøen før den legger seg på vegbanen. Dermed blir det langt lettere å holde vegen åpen, samtidig kan vi frese bort mye snø uten at snøryddinga er til hinder for trafikken på riksvegen, forklarer prosjektleder Edgar Olsen i vegvesenet.

Hadde det beste tilbudet

Bertelsen og Garpestad AS hadde ikke det laveste tilbudet. Entreprenøren vant likevel oppdraget for sine gode løsninger som gir prosjektet merverdi. Entreprenøren har hatt flere store oppdrag i nord og har erfaring med utbygginger i polare strøk.

– Vi ser frem til et godt samarbeid, med Statens vegvesen. Vi ønsker også å samarbeide tett med lokale entreprenører og kommunen. Vårt mål er en god gjennomføring av prosjektet og at utbyggingen skal skje uten skader på personell og miljø, sier daglig leder Øyvind Langemyr.

Kostnad

Bertelsen & Garpestad vant oppdraget med en tilbudssum på 276 millioner kroner medregnet moms.

Prosjektets totalkostnad medregnet, grunnerverv, prosjektering, planlegging og usikkerhet, beregnet til 439 mill. kr (2023 kr), også kalt styringsramme.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.