Snart blir sørgående trafikk på riksvei 3 tvunget inn på denne lille omkjøringen - sjikanen - ved Tunna bru.
Snart blir sørgående trafikk på riksvei 3 tvunget inn på denne lille omkjøringen - sjikanen - ved Tunna bru. (Foto: Statens vegvesen)

Særlig tungtransportene kjører for fort ved Tunna bru - nå skal de tvinges ned i hastighet

Vegvesenet har prøvd å be om respekt for fartsskiltene flere ganger. Det hjelper ikke.

Anleggsarbeidet ved ny Tunna bru på riksvei 3 startet sensommeren 2022. Trafikken gjennom anleggsområdet har generelt kjørt for fort, og særlig tungtransporten har kjørt vesentlig fortere enn det som er skiltet hastighet på stedet. Gjennom anleggsområdet er det strekninger med både 50 km/t og 70 km/t.

– Hastigheten er skiltet ned grunnet mye av- og påkjøring av anleggstrafikk på riksvei 3. Vi kjører lastebiler og andre anleggsmaskiner til og fra anleggsområdet. Da må vi naturligvis bruke riksveien, sier byggeleder Stig Johansen i Statens vegvesen i en melding.

Men nå må det fysiske hindringer til.  

Sjikane og 30 km/t i sørgående

– Nå har entreprenør Johs. Syltern bygd en sjikane i sørgående retning. Den får skiltet hastighet på 30 km/t. Sjikanens funksjon blir å tvinge hastigheten ned gjennom området der det er av- og påkjøring inn til anlegget i nord. Sjikanen er asfaltert og tilpasset modulvogntog, sier Johansen.

Sjikanen blir tatt i bruk i løpet av uke 3.

– Tre ganger har vi gått ut med informasjon og bedt om forståelse fra trafikantene. Vi har også bedt om at skiltingen skal respekteres uten at dette har ført til nevneverdig bedring. Vi har god og tett dialog med Norges Lastebileierforbund, slik at informasjonen når lastebilnæringen. Før jul var vi ute på befaring sammen med politiet. Mens vi sto der dundret trafikken forbi, noen bremset kraftig da de oppdaget den uniformerte politibilen, sier Johansen.

Politiet var overrasket over hastighetsnivået og antall innrapporterte hendelser, og varslet økt kontrollvirksomhet. En drøy uke senere holdt UP fartskontroll. Etter halvannen time kunne politiet oppsummere med ett førerkortbeslag og flere forenklede forelegg, alle som følge av for høy hastighet.

– Nå tar vi i bruk sjikanen som vil tvinge ned hastigheten. Her må du bremse ned for å komme gjennom. Vi skulle gjerne sluppet å bygge den, men vi ser ingen annen utvei, sier Johansen.

Sjikanen er bygget i sørgående retning på grunn av stigningsforholdene. Nordgående trafikk, som kjører i oppoverbakke, slipper sjikanen.

Fra samme uke, altså uke 3, blir det mobil lysregulering i sørenden av prosjektet, i området der nye Tunna bru skal bygges.

– Vi setter opp lysregulering da det vil være behov for å stenge ett eller begge felt i kortere perioder mens vi sprenger fjell, sier Johansen.

Les også

Forsiden akkurat nå