RIKSVEI 4 ROA-GRAN

Riksvei 4 Hadeland: Satser på å bli ferdig med veien før fristen

150 ansatte i arbeidsfellesskapet Hæhre/Isachsen og Statens vegvesen har jobbet 300.000 timer i snart to år uten en eneste skade på riksvei 4 Roa-Gran. Nå ligger det an til åpning før fristen i november.

Byggeleder Tor Iver Steig i Statens vegvesen og prosjektleder Wolfgang Mysliwietz i Hæhre Entreprenør spanderte hamburgere på anleggsarbeiderne på riksvei 4-prosjektet Roa-Gran. To år etter anleggsstart har det ikke vært personskader på anlegget.
Byggeleder Tor Iver Steig i Statens vegvesen og prosjektleder Wolfgang Mysliwietz i Hæhre Entreprenør spanderte hamburgere på anleggsarbeiderne på riksvei 4-prosjektet Roa-Gran. To år etter anleggsstart har det ikke vært personskader på anlegget. Foto: Statens vegvesen
17. aug. 2023 - 09:56

Det skriver i hvert fall Vegvesenet i en pressemelding.

Milliardprosjektet på Hadeland går på skinner når gjelder framdrift, økonomi og skadefritt arbeid, heter det.

Onsdag fyrte vegvesenet opp flere griller og serverte hamburgere på de ansatte. Snart to år etter anleggsstart har det ikke skjedd en eneste arbeidsulykke med skader på anlegget,

Vegvesenets byggeleder Tor Iver Steig på riksvei 4 Roa-Gran skryter av de ansatte i prosjektet.

– Vegdirektøren har gitt klar beskjed om at helse, miljø og sikkerhet skal prioriteres. Hensynet til fremdrift og økonomi skal aldri skal gå på bekostning av HMS. Vi er godt på vei til å klare det her på Hadeland, sier Steig i meldingen.

Han mener god kommunikasjon mellom entreprenør og vegvesen er den viktigste årsaken til at veiarbeidet foregår uten skader på ansatte.

Arbeidet med den 4,2 kilometer lange motorveistrekningen på Hadeland startet høsten 2021. Arbeidet blir ferdig i løpet av høsten. Går alt som planlagt i innspurten kan Vegvesenet åpnet prosjektet tidligere enn planlagt.

Vegvesenet ser også ut til å holde seg innenfor den økonomiske rammen.

Veien tålte «Hans»

Den nye motorveien har ristet av seg prøvelsene fra ekstremværet «Hans».

– Vi har virkelig fått testet ut hvordan den nye veien står seg mot ekstreme vannmasser. Skråningene ved veien og resten av anlegget har klart seg meget bra, sier Steig i meldingen.

Veier24 skrev om de krevende forholdene i dette prosjektet i mai i år.

Trollstigen er en av Norges mest spektakulære veistrekninger og populære besøksmål.
Les også

Skal ha nye dieselgeneratorer ved Trollstigen: – Nesten vondt

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.