NYHETER

Profilen: Heidi Sørensen Tid for vedlikehold

Jarle Skoglund
11. aug. 2005 - 10:49

- Et regjeringsskifte muliggjør tidenes største satsing på jernbane. Jeg tror vi kan få det til. Det vil være bra for vegtrafikken og for miljøet. Trafikksikkerhet, vegvedlikehold og rassikring er viktige stikkord i vår vegpolitikk, sier Sosialistisk Venstrepartis oslorepresentant i Samferdselskomiteen. Partiet har flere i komiteen.

- Det er ikke utenkelig at SV får denne taburetten etter valget, mener miljøverneren uten å tenke spesielt på seg selv.



Heidi Sørensen, mest kjent som lederskikkelse i Natur og Ungdom og i Naturvernforbundet, har gledet seg til valgkampinnspurten. Da ektemannen Olav Gunnar Ballo, SVs representant for Finnmark, klarte å verve henne til partiet vinteren 2000, var dette med valgkamp noe som bød henne imot.

- Jeg hadde angst for valgkamp, men den ble en stor, positiv overraskelse. Det var fint å stå på Karl Johan og i Groruddalen og prate med folk. Folk kan mye og er interessert. Overraskende mange har vært på SVs hjemmesider og lest arbeidsprogrammet vårt. Jeg begynte å glede meg før sommerferien til ny innspurt, to timer daglig på stands de siste seks ukene som sist, sier 35-åringen til Våre Veger.



Oslo SV viser storsinn når de plasserer Kristin Halvorsen fra Porsgrunn øverst, Heikki Holmås fra Bergen som nummer to og en fra Levanger på tredjeplass.

- Jeg var på kampplassen for fire år siden. Tredjeplassen min er såkalt sikker, men jeg føler at jeg er på kampplass nå også selv om det er det fjerde mandatet SV håper å kapre i Oslo. Jeg tilhører den største innvandrergruppen i byen. Flott at en innflytter som bare har bodd her i 16 år får slippe til, ler Sørensen.

SV-paret bor på Grünerløkka. Der er halvparten av husstandene bilfrie, det er så få parkeringsplasser. Heidi Sørensen sykler eller går.

- Jeg er tungt genetisk belastet med sykkel!

Faren Agner Sørensen var konkurransesyklist i Danmark og på det danske landslaget. Mer kjent er onkelen. Moren heter Ann-Elin Knudsen. Hennes yngre bror vant gull i München i 1972. Knut Knudsen solgte nylig en supersykkel til Heidi Sørensens mann, som var blitt lurt av faren hennes til å delta i Den store styrkeprøven Trondheim-Oslo. Olav Gunnar Ballo måtte i hardtrening, men to ukers språkkurs i England ble det også tid til i sommerferien.



- Blir det fire år med vegtørke hvis SV får bestemme?

Heidi Sørensen nøler litt. Svaret er nei.

- Storstilet jernbanesatsing gir mer plass på vegene i Oslo-området. Et velfungerende T-banenett er viktig, nå satses det stort. Vi har også tro på Alnabanen, en tverrforbindelse mellom Groruddalen og Nydalen trengs. Ingen slår Alnabru i forurensning, og en skinnegang ligger der. Det må satses hardt på kollektivtransport i og rundt de store byene. 12-felts motorveg til Oslo er det vel ingen i denne byen som ønsker seg. Da drukner vi i forurensning.

SV vil oppgradere vegvedlikeholdet, heve statusen for alminnelig vedlikeholdsarbeid og dermed ta bedre vare på det vegnettet vi har. Det er en hovedoppgave å holde verdiene ved like og forebygge at det skjer gale ting. Ingen politiker får blomster eller en bauta for slikt. En vanskelig politisk jobb, men vi kommer ikke forbi den. SV vil bruke midler på dette framfor å lytte til rop om for eksempel Hardangerbrua. Dette kan ikke kalles vegtørke. Vi prioriterer riktig! Trafikksikkerhet og vedlikehold henger sammen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling


- Hvordan står det til med miljøbevisstheten i Vegvesenet?

- Jeg er ikke overbevist om at etatens miljøtankegang er helt patent. Det sier jeg ut fra erfaringer fra mange besøk på vegkontorer som leder av naturvernorganisasjoner og nå som medlem av Samferdselskomiteen. Vegkontorene forbereder seg helt forskjellig til slike møter. Naturvernere vises smørsiden, det er ikke måte på hvor mye det tenkes på miljøet. Når politikerne kommer på komitebesøk, snakkes det om vegprosjekter. Etaten viser to ansikter, og jeg må le litt. Kanskje var jeg for godtroende og naiv før.

Men i Region Øst har man skjønt at vi ikke kan bygge oss ut av problemene i og rundt de store byene. Der har miljøtankegangen en helt annet status. Det er noen tøffe damer der i lederposisjon. Det har hjulpet, tror jeg. Det er bra med tøffe damer på toppen, damer er generelt en mangelvare i denne samfunnssektoren. Det er bra at vi har fått fem vegregioner også, samordnet planlegging gir mer helhet.



- Bilismen har en dominerende posisjon i Norge, det må vel også SV forholde seg til?

- Vi ser også at kollektivsatsinger på Røst og i Finnmark ikke er tingen! Vi har nettopp vedtatt Bjørvikatunnelen. SV stemte for. Et fantastisk byutviklingsprosjekt skal åpne Oslo mot fjorden. Det mest spennende med samferdselspolitikken er at den endrer måtene vi bor og lever på. Oslo defineres av at vi har et T-banesystem.

Jeg opptatt av at bilene må være så trygge som mulig og forurense minst mulig. Innkjøp av de beste biler bør premieres med lavere avgifter, kanskje bør de få innpass i kollektivfeltene sammen med EL-bilene. Vi må mest få mulig trafikksikkerhet for tilgjengelige midler. Jeg har støttet Torild Skogsholm i mange saker, som prikkbelastning av sjåfører. Det er riktig å ta dem som har råd til å kjøre for fort litt hardere. Norge er langt fremme innen trafikksikkerhet, tabloide oppslag mot bedre vitende om dødsbølger på vegene er forstyrrende. Men det dør for mange.

Nullvisjonen synes jeg er fin. Det er som å lete etter enden av regnbuen, vi når den aldri. Det er viktig å ha noe vakkert å strekke seg mot. Det er da lov å ønske seg fred på jorden? Det er lov å drømme om fred og at ingen skader seg hardt i trafikken.



Heidi Sørensen er cand.mag. med fagene historie og statsvitenskap. Etter tunge verv og en intens EU-kamp forlot hun offentlighetens søkelys i 1998 og startet firmaet Grønt Lys AS. Lysten på en fast jobb var ikke der.

- Jeg hadde behov for å eie tiden min selv i noen år og startet et enkeltmannsforetak. Holdt foredrag, skrev artikler og slikt. Men jeg satt også i styret i Forbrukerrådet og i Norges forskningsråds hovedstyre.

Jeg hadde en fast spalte i Avis1. Som spaltist er det lett å skrive syrlig om andre og pælme køppelstein, sier Heidi Sørensen. Køppelsteiner er veldig store steiner på trøndersk.

- Jeg ble rastløs igjen. Hvorfor ikke gjøre noe selv istedenfor å kritisere andre? Det var ikke vanskelig for en naturverner å velge parti da jeg bestemte meg for å prøve meg i politikken.

Sørensen har ikke vært en anonym fersking i sin første periode på Stortinget. Siste avisopptelling før sommerferien ga henne ellevteplassen i antall besøk på talerstolen.

- En fin plassering. Jeg ønsker ikke å være en av de ti på topp.



- SV har en litt nølende holdning til OPS-kontrakter. Det burde da være lett for sosialister å avvise kombinasjonen privat og offentlig vegfinansiering?

- Det er noe som er bra med OPS, vi får sammenheng i prosjekter som er sikret økonomisk. De tre OPS-prosjektene vi har nå skal gå i mange år. Svakheten er at de binder opp midler slik at det må kuttes alle andre steder hvis innsparinger blir nødvendig. Det er ikke bra, vi må ha fleksibilitet. SV ønsker at det brukes litt tid på å evaluere prosjektene og så gå videre med de positive erfaringene.



- Har SV mange velgere i vegsektoren?

- Jeg har inntrykk av at vi har en del på planleggingssiden. Jeg vil også tro at de som mister jobben i Mesta kan stemme på oss, sier Heidi Sørensen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.