Det kan komme mye snø på riksvei 13 Vikafjellet vinterstid.
Det kan komme mye snø på riksvei 13 Vikafjellet vinterstid. (Foto: Geir Ove Engebø/Statens vegvesen)

Presis Vegdrift har signert kontrakten for fire store fjelloverganger

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland signerte i formiddag kontrakten til en verdi av 670 millioner kroner pluss moms.

Fire fjelloverganger og verdens lengste veitunnel er en del av oppdraget når Presis Vegdrift skal drifte veinettet i Hardanger, Sogn og Voss de neste fem årene, skriver Vegvesenet i en pressemelding.

Presis Vegdrift hadde laveste pristilbud på denne kontrakten.

I dag signerte vegdirektør Ingrid Dahl Hovland kontrakten som omfatter 471 kilometer riksvei, pluss 78 kilometer gang- og sykkelvei.

Kart over kontraktsområdet. Illustrasjon: Statens vegvesen

Kontraktsområdet er stort og variert:

  • Riksvei 7 Haugastøl-Bu (som inkluderer fjellovergangen Hardangervidda)
  • Riksvei 52 Storeskar-Borlaug (Hemsedalsfjellet)
  • Riksvei 13 Skare (Kløvet)-Vangsnes (Vikafjellet)
  • E16 Voss-Tyin (Filefjell)
  • Riksvei 5 Håbakken-Fodnes

Blant de 45 tunnelene i kontraktsområdet er Lærdalstunnelen, som med sine 24.509 meter er verdens lengste veitunnel.

Totalt er det 103 kilometer tunnel i kontraktsområdet.

Flere byggeledere enn vanlig

Kontrakten omfattar kommuner i tre fylker:

  • Voss, Vik, Aurland, Lærdal, Eidfjord, Ullensvang og Ulvik i Vestland
  • Hemsedal og Hol i Viken
  • Vang i Innlandet

– Dette er en stor veikontrakt, noe som gjør at Statens vegvesen har ansatt flere byggeledere enn vanlig. I tillegg til ordinær byggeleder har vi valgt å ta med også teknisk byggeleder for tunnel og teknisk byggeleder for høyfjell, sier prosjektleder Johannes Øydvin i Statens vegvesen i meldingen.

I kontrakten krever etaten delvis utslippsfrie og delvis nullutslippskjøretøy. Alle nye veikontrakter som Statens vegvesen lyser ut inneholder krav til miljøsertifisering.

Les også

Forsiden akkurat nå