DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Oslo-veier skal vedlikeholdes for 100 mill per bydel

Lyser ut kontrakt for Oslos tre sørligste bydeler verd 300 millioner kroner.

Veiene i Oslos sørligste bydeler skal vedlikeholdes for 300 millioner kroner.
Veiene i Oslos sørligste bydeler skal vedlikeholdes for 300 millioner kroner. Illustrasjonsfoto: Tor Aage Hansen/NTB Scanpix
19. feb. 2020 - 11:57

Oslo kommune har lyst ut en kontrakt på drift og vedlikehold av veier og gangstier i bydelene Østensjø, Nordstrand og Søndre Nordstrand. Kontrakten gjelder i utgangspunktet for to år - men med mulighet for forlengelse i inntil to år - og er verd 300 millioner kroner eks. mva.

Kontrakten innebærer et vidt spekter av arbeidsoppgaver på bydelenes veier, fortau, turveier og gang- og sykkelveier. I opplistingen av mulige driftsoppgaver finner vi i tillegg til snøbrøyting og bortkjøring av snø, strøing og feiing, også sluktømming, renhold, avfallstømming på holdeplasser og lapping av asfalthull.

Kontrakten omfatter også driften av snødeponiet på Åsland.

Verken Samferdselsdepartementet eller Statens vegvesen vil se slike fortgjengerfelt i fremtiden.
Les også

Disse skal bort

Også mindre anleggsarbeider

I tillegg skal det utføres vedlikehold av infrastruktur i veinettet, som vil medføre mindre anleggsarbeider. Disse oppgavene skal utføres som regningsarbeid, og kan i følge Oslo kommune utgjøre en stor del av den årlige omsetningen på kontrakten.

Eksemplene på denne typen arbeid i utlysningen er:

Den utlyste Oslo-kontrakten inneholder en variert liste med mulige oppdrag. <i>Illustrasjonsfoto:  Cornelius Poppe/NTB Scanpix</i>
Den utlyste Oslo-kontrakten inneholder en variert liste med mulige oppdrag. Illustrasjonsfoto:  Cornelius Poppe/NTB Scanpix
  • Graving
  • Bygging av fartshumper
  • Innstramming av kryss
  • Bygging av murer og støttemurer
  • Heving, senking og bytting av kummer og sluk
  • Resetting og utskifting av kantstein
  • Fresing, riving og legging av asfalt på veier og fortau
  • Legging av rød asfalt i sykkelfelt
  • Legging av taktile heller og ledelinjer

Kontrakten har flere miljøkrav. Det kreves blant annet at alle maskiner og traktorer som minimum skal være fossilfrie, altså at de bruker biodrivstoff, eller er elektriske. I tillegg skal all persontransport til befaringer, møter, kontroller og lignende gjennomføres med nullutslippskjøretøy, noe som i praksis betyr elbil.

Miljøetaten i Oslo kommune avholder en tilbudskonferanse om kontrakten 12. mars, og fristen for å levere tilbud er satt til 1. april.

kart
Les også

NTP: Nye Veier mister to veiprosjekter i Troms

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.