Byggingen av Nordøyvegen har så smått kommet i gang med forberedende arbeid på fire ulike steder. Her er prosjektleder Marianne Nærø og daglig leder Johnny Longva i Longva Maskin AS på anleggsplassen på Skjeltene på Sunnmøre i begynnelsen av november. Det er AF Abol som har entreprisen på Skjeltene.
Byggingen av Nordøyvegen har så smått kommet i gang med forberedende arbeid på fire ulike steder. Her er prosjektleder Marianne Nærø og daglig leder Johnny Longva i Longva Maskin AS på anleggsplassen på Skjeltene på Sunnmøre i begynnelsen av november. Det er AF Abol som har entreprisen på Skjeltene. (Bilde: Kjell Herskedal)

Orienterer om Nordøyveg-kontrakt i Oslo

Statens vegvesen og Møre og Romsdal fylkeskommune planlegger å lyse ut hovedkontrakten for fylkesveg 659 Nordøyvegen 26. januar.

– 29. november blir det et orienteringsmøte i Oslo der Statens vegvesen og Møre og Romsdal fylkeskommune vil orientere om kontrakten, opplyser prosjektleder Marianne Nærø til Våre Veger.

Dette er den hittil største enkeltkontrakten på et veganlegg noen gang i Midt-Norge. Kostnadsanslaget er 1,8-2,2 milliarder kroner.

Prosjektleder Marianne Nærø opplyser til Våre Veger at det er lagt opp til kontraktssignering i august 2018 og byggestart i oktober/november samme år.

I hovedkontrakten inngår bygging av tre større bruer, tre undersjøiske tunneler, en miljøtunnel, en sjøfylling og i tillegg 3,1 kilometer ny veg.

– Nordøyvegen skal gi fastlandssamband for øyene i Haram kommune på Sunnmøre og Harøya i Sandøy kommune i Romsdal. Både norske og utenlandske entreprenører har allerede vist interesse for prosjektet, forteller Marianne Nærø.

Forsiden akkurat nå