Ønsker dialog med entreprenørene for å løse ombyggingen av Tromsøtunnelene

-Vi ønsker å bli kjent med hva markedet kan tilby, sier prosjektleder for tunnelrehabilitering i Troms og Finnmark fylkeskommune, Geir Østvik.

HMS rådgiver tunnel, Monica Larssen, Brannvernleder tunnel, Nora Wang og seniorrådgiver Hilde Grimstad, alle ansatt i Troms og Finnmark fylkeskommune
HMS rådgiver tunnel, Monica Larssen, Brannvernleder tunnel, Nora Wang og seniorrådgiver Hilde Grimstad, alle ansatt i Troms og Finnmark fylkeskommune Foto: Thomas Schanche.
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
11. mars 2022 - 10:56

Mange frykter trafikk-kaos i Tromsø når rehabiliteringen av tunnelsystemet under Tromsø sentrum starter opp. Fylkeskommunen ønsker å gjøre sitt ytterste i å få en optimal gjennomføring, og derfor inviterer samferdselsdivisjonen i Troms og Finnmark fylkeskommune til presentasjon av det omfattende prosjektet fredag 01. april kl. 12.00 på Clarion Hotel The Edge i Tromsø.

Nye Horten stasjon en en del av dobbeltsporutbyggingen mellom Nykirke og Barkåker.
Les også

Vestfoldbane-entreprenør har saksøkt Bane Nor

Ønsker å skåne trafikkantene mest mulig

– Hensikten med presentasjonen er å forberede entreprenører på oppdragene som snart skal konkurranseutsettes. Like viktig for fylkeskommunen, er det å bli kjent med hva markedet kan tilby, forteller prosjektleder for tunnelrehabilitering i Troms og Finnmark fylkeskommune, Geir Østvik.

— Tromsøtunnelene er veldig viktige transportårer i byen. For å skåne trafikantene mest mulig, ønsker vi å holde tunnelene stengt i kortest mulig tidsrom. I en dialog med markedet håper vi å finne ut av hva entreprenørene mener er tilstrekkelig byggetid i prosjekt som dette, sier Østvik. Miljøaspektet i prosjektene vil også bli belyst, fortsetter prosjektlederen.

– Vi er veldig åpne for forslag

— Vi ønsker å hente inn informasjon om hva markedet kan tilby. Diskutere erfaringer entreprenørene har med miljøtiltak i anleggsarbeid. Høre om de har erfaringer fra fossilfrie anlegg og spørre om andelen elektriske maskiner i maskinparken. Vi er veldig åpne for forslag til tiltak som er mindre belastende for miljøet i anleggsperioden, sier Østvik.

Avdelingsleder for vegavdelingen i samferdselsetaten, Øyvind Strømseth, håper på godt oppmøte på markedsdialogen fra mulige tilbydere.

— Hovedgrunnen til at vi arrangerer markedsdialogen, er å lage en relevant og god konkurranse. Vi oppfordrer entreprenørene til å presentere seg selv på en-til-en-møter i etterkant av fylkeskommunens gjennomgang. Vi håper også flest mulig deltakere vil gi tilbakemeldinger på våre spørsmål i etterkant av markedsdialogen – i tillegg til forslag på tiltak om miljø og progresjon i prosjektene. Det mener vi vil gagne alle parter, sier Strømseth. 

Tilsammen fem tunnelstrekninger

 Troms og Finnmark fylkeskommune skal rehabilitere tunnelsystemet på Tromsøya for å tilfredsstille kravene i Tunnelsikkerhetsforskriften.

Tunnelsystemet består av fem tunnelstrekninger som er sammenbundet ved tre rundkjøringer og et parkeringsanlegg.

Tunnelsystemet utgjør hovedferdselsåren på Tromsøya – og stenging av tunnelene vil medføre store utfordringer for trafikkavviklingen på øya. Det er de fylkeskommunale tunnelene som omfattes av dette prosjektet.

Ronny Wilhelmsen, parlamentarisk leder (Ap) på Sametinget.
Les også

Metoden kan bli aktuell igjen: Brent kalk forvandlet undervannsørken til tareskog

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.