E16 BJØRUM-SKARET

Og DER var det gjennomslag i hele Sollihøgdtunnelen

Mer vann i fjellet enn man håpet, og dermed en del mer injisering og sikring. Men prosjektet er i rute.

15. august 2023: God stemning nede i fjellet under Sollihøgda.
15. august 2023: God stemning nede i fjellet under Sollihøgda. Foto: Bjørn Olav Amundsen
16. aug. 2023 - 08:53

Tirsdag 15. august 2023: Siste salve ble skutt i nordgående løp av den 3,4 kilometer lange Sollihøgdtunnelen på E16 vest for Sandvika. De siste fire gjenstående meterne med fjell ramlet sammen, som alltid en milepel for et prosjekt, og det ble behørig markert med omfattende frammøte fra byggherre, entreprenører og lokale politikere. Festivitas med takketaler, kaffe og kaker og blide fjes overalt.

Siste salve går om en drøy halvtime, og noen sentrale prosjektpersoner i Vegvesenet er avbrutt midt i småpraten. Fv. Ingunn Foss (prosjektdirektør utbygging sørøst), Rolf Johansen (ass. delprosjektleder) og May Bente Hiim Sindre (prosjektleder). I bakgrunnen: Øyvind Storløkken (delprosjektleder). <i>Foto:   Bjørn Olav Amundsen</i>
Siste salve går om en drøy halvtime, og noen sentrale prosjektpersoner i Vegvesenet er avbrutt midt i småpraten. Fv. Ingunn Foss (prosjektdirektør utbygging sørøst), Rolf Johansen (ass. delprosjektleder) og May Bente Hiim Sindre (prosjektleder). I bakgrunnen: Øyvind Storløkken (delprosjektleder). Foto:   Bjørn Olav Amundsen

Og hvordan ser det ut med hele prosjektet nå som de store hullene i fjellet er ferdig drevet? Ganske så bra. Prosjektet kommer til å åpne som planlagt (sommeren 2025) og innenfor de økonomiske rammene som er satt.

– Det trengtes mer sikring av tunnelene enn vi beregnet, men det er uansett innenfor det man kan forvente. Det har vært god framdrift og god tone mellom oss og entreprenør Skanska, sier Vegvesenets prosjektleder May Bente Hiim Sindre til Veier24.

– Vi ventet oss mye vann, og det er det, men uten særlig trykk. Vi har måttet øke mengdene av sikring og tetting, men vi har ikke høye skuldre av den grunn, sier hun.

Skanskas prosjektleder Bjarte Næss sier det slik: – Her har det vært mye injeksjon, men slik vi har løst det så har vi spart mye tid og penger. Vi har tatt høyde den kritiske framdriftslinjen, og jeg synes vi har løst det på en god måte og i et godt samarbeid med byggherren. Nå er de største utfordringene med dette prosjektet løst, og det er en milepel, sier han til Veier24.

Lys er en mangelvare ved ei fersk, nysprengt røys inne i en tunnel. Vegvesenets prosjektleder May Bente Hiim Sindre kom med takkens ord til mange, og Skanskas prosjektleder Bjarte Næss bistår. <i>Foto:   Bjørn Olav Amundsen</i>
Lys er en mangelvare ved ei fersk, nysprengt røys inne i en tunnel. Vegvesenets prosjektleder May Bente Hiim Sindre kom med takkens ord til mange, og Skanskas prosjektleder Bjarte Næss bistår. Foto:   Bjørn Olav Amundsen

Skanska har hatt 90 personer involvert i tunneldrivingen på det meste: På Bjørum-Skaret er det to tunneler og flere løp, og driverne har arbeidet på flere stuffer. Til sammenligning har Skanska rundt 260 personer i arbeid på det meste på hele prosjektet.

På den mye kortere Bukkestenshøgdatunnelen (med to løp på 800 meter) var første gjennomslag i oktober 2022, og her er entreprenøren kommet langt med innredningen.

Det var vært mye utfordringer knyttet opp mot vannhåndteringen fra tunneldrivingen.
Les også

Byggestans for dobbeltsporet: Full uenighet om hvem som skal betale

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.