TUNNELER

Offisiell åpning av Blaksettunnelen – inviterer hele bygda til feiring

Torsdag 3. mars skal Blaksettunnelen i Stryn feires med høytidelig snorklipp og middag.

Den nye tunnelen mellom Blakset og Robjørgane i Stryn kommune avløser to gamle tunneler som var både smale og dårlige.
Den nye tunnelen mellom Blakset og Robjørgane i Stryn kommune avløser to gamle tunneler som var både smale og dårlige. Foto: Vestland fylkeskommune
25. feb. 2022 - 10:23

Tunnelen ble åpnet for trafikk 30. november, men på grunn av covid ble den offisielle åpningen utsatt.

Det var en glad gjeng fra byggherren Vestland fylkeskommune og Hæhre Entreprenør som kunne sende de første bilene gjennom Blaksettunnelen i slutten av november i fjor. <i>Foto:  Vestland fylkeskommune</i>
Det var en glad gjeng fra byggherren Vestland fylkeskommune og Hæhre Entreprenør som kunne sende de første bilene gjennom Blaksettunnelen i slutten av november i fjor. Foto:  Vestland fylkeskommune

– Trafikken har gått gjennom tunnelen i noen måneder allerede, men vi vil likevel ha en skikkelig markering av at den nå står ferdig. Entreprenøren har lagt ned 130.000 arbeidstimer i løpet av disse årene, det har i perioder vært drift hele døgnet, og vi har gjennomført prosjektet utan alvorlige hendelser. Resultatet er en topp moderne veitunnel, med sikkerhetsutstyr av første klasse. Det fortjener en feiring, sier prosjektleder Jon Harald Huseklepp i en melding fra Vestland fylke.

Åpningstidspunktet er tilpasset bussrutene, og startar klokka 15.15 den 3. mars. Fylkesordfører Jon Askeland skal kutte snora, og den nye generasjonen veifarende, ved barna på Nordsida skole, er invitert. Alle som vil er hjertelig velkommen.

Oppstart i 2019

Tunnelprosjektet startet i mai 2019 med fjerning av skog.

Selve tunneldrivingen tok til i august 2019, tunnelen var halvveis i november, og i februar 2020 var det gjennomslag.

Fakta om Blaksettunnelen:

  • Total bevilgning: 268.265.698 kr.
  • Hovedentreprenør: Hæhre Entreprenør, og flere underentreprenører: Multiconsult (prosjektering), Traftec (elektro), Volda Maskin (sprenging i forskjæring og transport til deponi)
  • Lengde tunnel: 1230 meter (T8,5, frihøyde 4,6 m)
  • Sprutbetong: 3857 m³
  • Vann- og frostsikring: 19.652 m²
  • Sikringsbolter i tunnel: 6403
  • Sikringsbuer: 12
  • Vei i dagen: 650 meter
  • Utbedring av eksisterende vei: ca. 2 kilometer
  • Totaltimer entreprenør: ca. 130.000. Byggherre: ca. 14.000
Selve tunnelsprengningen er nå ferdig på den nye E4 under Stockholm, og fram til 2030 skal tunnelene innredes og testes før trafikken settes på.
Les også

Komplisert svensk veiprosjekt sprekker med ytterligere 10 milliarder

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.