TRAFIKK OG ITS

Nye Veier vil skremme elgen vekk fra E18 med NRK P2 på full guffe

Fem elger har blitt avlivet i de to månedene nyveien har vært i drift.

Fem elger har blitt avlivet etter at de har forvillet seg inn i veitraseen til den nye E18-motorveien hvor bilene suser forbi i 110 kilometer i timen. En kollisjon kunne fort blitt fatal for flere enn elgen.
Fem elger har blitt avlivet etter at de har forvillet seg inn i veitraseen til den nye E18-motorveien hvor bilene suser forbi i 110 kilometer i timen. En kollisjon kunne fort blitt fatal for flere enn elgen. Foto: Fallviltgruppa, Tvedestrand kommune
19. nov. 2019 - 16:13

Nye Veier håper musikk og finkulturell prating på full guffe skal skremme elgen vekk fra den nye E18 som nettopp ble åpnet mellom Arendal og Tvedestrand. Det melder NRK Sørlandet på sine nettsider.

I løpet av de to månedene som er gått siden nyveien åpnet, har fem elger blitt avlivet fordi de hadde kommet seg inn på veien – hvor det er fartsgrense på 110 km/t. Nå vil Nye Veier prøve utradisjonelle metoder for å holde dyrene borte fra trafikken.

– Vi vurderer støy for å skremme elgen. P2 har både musikk og snakk, og elgen blir skremt når de hører mennesker som snakker, sier utbyggingssjef i Nye Veier, Tordis Vandeskog, til NRK.

Frank Sve  er en av de fem representantene fra FrP som står bak forslaget om å avvikle Statens vegvesen.
Les også

Vil legge ned Vegvesenet: – Manglende sikkerhetsforståelse

Skeptiske turgåere

Hun forteller at de ser for seg å sette ut radioer i de områdene hvor gjerder ikke kan stenge for elgen.

Turgåere NRK har snakket med frykter at også de vil bli plaget av høylytt P2-snakk ute i naturen, mens landbruksrådgiver Hans Magnus Sætra i Tvedestrand kommune mener ideen kan være verd å prøve ut. Men han sier til Veier24 at det langt fra er sikkert at tiltaket kommer til å fungere.

– Det kan selvsagt gå, men det kan jo også skje at elgen finner ut at dette ikke er noe å være redd for, sier han.

Det haster å få på plass midler på de ulykkesutsatte strekningene, mener Morten Stordalen (Frp). – For Oslofjordtunnelen handler det for eksempel om å få en rømningstunnel til ikke hvis, men når, det begynner å brenne igjen.
Les også

Frp om NTP: – En Vestfold-fiendtlig regjering

– Må ledes mot viltpassasjer

Sætra forteller at den nye E18-traseen og næringsområdet som ble opprettet i forbindelse med en av avkjøringene fra motorveien, har tatt store arealer fra et område der det har vært et elgtråkk fra gammelt av. Han tror derfor elgen nok er ganske forvirret nå, og leter etter måter å komme seg til det gamle tråkket på.

Hvis det ikke fungerer med P2-avspilling mener han man må se om det finnes andre tiltak som kan bidra til at elgen ledes mot viltpassasjene som finnes nord og sør for næringsområdet, over en tunnel på nordsiden av området og i en undergang på sørsiden.

Nye Veier har satt opp mer enn 700 meter provisoriske gjerder ved næringsområdet, for å prøve å lede elgen i trygg retning, men områdene elgen skal gå i her, er store, åpne grussletter, uten vegetasjon, og derfor lite attraktive for elgen å ferdes i.

– Passasjene er lite grønne, og det er nok ikke mulig å gjøre noe med det i vinter. Men jeg håper det kan tas noen grep for å gjøre området raskere grønt i 2020, sier Sætra.

I september 2022 gikk et ras over E39 ved Hennset og traff et hus i Valsøyfjorden i Heim kommune i Trøndelag.
Les også

Avdekket for dårlig håndtering av skredrisiko. Vegvesenet og Nye Veier skal under lupen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.