PROSJEKTER

Nye Veier signerte kontrakter for prosjekter i nord og sør

E39 Lyngdal og E6 Kvænangsfjellet. Verdi: Rundt fire milliarder kroner.

Nye Veier har alltid hatt digitale kontraktsigneringer, men i pandemien har også selve signeringsmøtene blitt digitale. For kontrakten mellom Nye Veier og LNS var det henholdsvis de administrerende direktørene Anette Aanesland (øverst til venstre) og Jonas Tetlie (øverst til høyre) som signerte.
Nye Veier har alltid hatt digitale kontraktsigneringer, men i pandemien har også selve signeringsmøtene blitt digitale. For kontrakten mellom Nye Veier og LNS var det henholdsvis de administrerende direktørene Anette Aanesland (øverst til venstre) og Jonas Tetlie (øverst til høyre) som signerte. Foto: Nye Veier
2. juli 2021 - 14:40

– Det er første gang at Nye Veier signerer to kontrakter på samme dag. I begge prosjektene har vi med oss erfarne og kompetente entreprenører. De har knyttet til seg rådgivere og underleverandører som har gode kompetansemiljøer i Norge. Vi ser fram til samarbeidet for å få realisert målene for de to prosjektene, sier Anette Aanesland, adm. dir. i Nye Veier, i en pressemelding.

Adm. dir. Anette Aanesland i Nye Veier. <i>Foto:   Nye Veier</i>
Adm. dir. Anette Aanesland i Nye Veier. Foto:   Nye Veier

For E39 gjennom Lyngdal er det gjennomført en vellykket konkretiseringsfase som gjør at kontrakten nå kan signeres.

For E16 Kvænangsfjellet er det gjennomført en prosjektoptimaliseringsfase og det er en målpriskontrakt med den allerede valgte entreprenøren som nå er signert.

– Når Nye Veier signerer kontrakter skjer det etter en grundig og omfattende anskaffelsesprosess. Vi må være sikre på at entreprenørene med sine samarbeidspartnere forstår kompleksiteten i prosjektene og har de riktige fagfolkene med seg. Kontraktene har en samlet verdi i underkant av 4 milliarder kroner. Dette vil gi betydelige effekter på lokal og regional verdiskaping, sier Aanesland.

Hun peker på at det er ulike utfordringer i de to veiprosjektene.

– Vi skal bygge flere lange tunneler og bruer, bygge i krevende og kupert terreng, og det kreves kunnskap om de klimatiske forholdene i nord, sier hun.

Dette er de to prosjektene:

E39 gjennom Lyngdal

Signerte E39-kontrakt: Fredag ettermiddag ble kontrakten for bygging av ny, trafikksikker E39 mellom Herdal og Røyskår i Lyngdal signert. Kontrakten har en verdi på 3 milliarder kroner. Det er arbeidsfellesskapet Implenia Norge og rogalandbaserte Stangeland som er totalentreprenører. Her er Nye Veiers prosjektteam samlet sammen med representanter fra entreprenørene og Nye Veier-ledelsen. Håkon Nordgaard, Sigmund Lundevik, Tommy Stangeland, Harald J. Solvik, Anita Enebakk, Adler Enoksen, Audun Aaland, Tore Voster, Berger Johannessen, Marius Duedahl, Anette Aanesland, Bjørn Børseth, Nina Størvold og Ruben Ramsland. <i>Foto:   Nye Veier</i>
Signerte E39-kontrakt: Fredag ettermiddag ble kontrakten for bygging av ny, trafikksikker E39 mellom Herdal og Røyskår i Lyngdal signert. Kontrakten har en verdi på 3 milliarder kroner. Det er arbeidsfellesskapet Implenia Norge og rogalandbaserte Stangeland som er totalentreprenører. Her er Nye Veiers prosjektteam samlet sammen med representanter fra entreprenørene og Nye Veier-ledelsen. Håkon Nordgaard, Sigmund Lundevik, Tommy Stangeland, Harald J. Solvik, Anita Enebakk, Adler Enoksen, Audun Aaland, Tore Voster, Berger Johannessen, Marius Duedahl, Anette Aanesland, Bjørn Børseth, Nina Størvold og Ruben Ramsland. Foto:   Nye Veier
  • Inngått kontrakt med arbeidsfellesskapet Implenia Norge og rogalandsbaserte Stangeland Maskin sammen med rådgiver Sweco.
  • Kontraktsverdi: 2,9 mrd. kroner
  • Strekningen E39 Lyngdal øst (Herdal)-Lyngdal vest (Røyskår) er om lag 11 kilometer lang.
  • Prosjektet starter med planfritt kryss i Herdal i øst og her skal ny E39 kobles sammen med eksisterende E39. Det legges til rette for pendlerparkering og kollektivtransport.
  • Strekningen går vestover til planlagt kryssløsning ved Røyskår med påkobling til eksisterende E39.
  • Parsellen er planlagt som fire felts motorvei med fartsgrense 110 km/t
  • Veien skal etableres i krevende, kupert terreng og kryssing av elva Lygna
  • Det skal bygges to lange tunneler på 2,7 og 3,7 kilometer og flere bruer
  • Det foreligger vedtatt reguleringsplan
  • Oppstart høsten 2021 og den nye veien åpner etter planen i 2025

 E6 Kvænangsfjellet

  • Inngått kontrakt med Leonhard Nilsen og Sønner (LNS) sammen med rådgiver Asplan Viak
  • Kontraktsverdi 1,26 mrd. kroner
  • Prosjektet ble overført til Nye Veier i 2019
  • Viktig transportåre regionalt og nasjonalt og Norges eneste gjennomgående hovedveiforbindelse mellom Finnmark og resten av Norge
  • Strekningen mellom Tromsø og Alta går over Kvænangsfjellet som er en værutsatt høyfjellsovergang spesielt på vinteren med rasfare og vind som skaper fokksnø. Veien har sterk stigning og dårlig kurvatur som medfører at større kjøretøyer noen ganger stopper.
  • Veien må ofte stenge i kortere eller lengre perioder eller medfører kolonnekjøring. I fjor vinter var fjellovergangen stengt nesten 80 ganger. Ved stengt vei, må man kjøre via Finland som innebærer en omkjøring på om lag 700 km og 8 timer ekstra kjøretid via E45 og E8.
  • Strekningen fra Oksfjordhamn til Karvika er på 24 km. Prosjektets arbeidsomfang er til sammen på om lag 13 km
  • Prosjektet består blant annet av to tunneler på til sammen ca. 5700 meter, én kort bro og vei i dagen på til sammen ca. 7630 meter.
  • Oppstart høsten 2021 og ferdigstillelse høsten 2024
Mellom ni og ti kilometer tunnelløp var ferdig drevet i i Rogfastprosjektet 19. februar 2024.
Les også

E39 Rogfast: Rekordtunnelen skal leve i hundre år

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.