PROSJEKTER

Nye Veier lyser ut Grenlandsbrua på nytt - sammen med begge naboparsellene

Da er det igjen klart for utbygging av nye 17 kilometer på E18. Strekningen Langangen - Rugtvedt  lyses nå ut som tre entrepriser, med tilbudsfrist 16.januar.

Slik tenker Nye Veier seg at ny og gammel Grenlandsbru vil se ut når prosjektet står ferdig i 2025.
Slik tenker Nye Veier seg at ny og gammel Grenlandsbru vil se ut når prosjektet står ferdig i 2025. Foto: Nye Veier
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
2. des. 2019 - 13:28

Etter at Nye Veier tidligere i år avlyste konkurransen om bygging av ny Grenlandsbru, har de nå brukt tiden til å revurdere kontraktstrategien.

Prosjektet som nå er lyst ut er E18 Langangen-Rugtvedt, som er den nordligste strekningen på E18 som Nye Veier har ansvaret for. Den vil dermed kobles på dagens firefelts gjennom Vestfold i nord, og i sør til E18 Rugtvdt-Dørdal som åpnes i dag.

– Vi har kanskje gått oss litt fast. Vi kan trenge nye øyne og er åpne for alle forslag, sa prosjektdirektør Magne Ramlo om E18 Langangen-Rugtvedt under Nye Veiers leverandørkonferanse i dag.
Les også

Nye Veier vil ha hjelp til å se på E18 med nye øyne

Strekningen har en totallengde på 17 km, herav ca. 6,6 km i tunnel, samt flere bruer, hvor den største en en ny Grenlandsbru som skal gå parallelt med den gamle.

Den samlede utbyggingen er ifølge Nye Veier kostnadsberegnet til 5,2 milliarder kroner.

Her er de tre entreprisene som entreprenørene nå kan kaste seg inn på:

  <i>Illustrasjon:  Nye Veier</i>
  Illustrasjon:  Nye Veier

Parsell 1: Langangen-Lanner - 3,2 kilometer inkludert to bruer.
Parsell 2: Lanner-Kjørholt - ca 10 kilometer med flere tunneler.
Parsell 3: Kjørholt-Rugtvedt - 3,5 kilometer inkludert ny Grenlandsbru.

Ulike totalentrepriser

Allerede i desember til neste år skal de første anleggsmaskinene kjøres igang på prosjektet, dersom anbudsprosessen til Nye Veier går som planlagt. 17 kilometer firefelts motorveg skal ifølge planene bygges på 4,5 år, og stå ferdig 1.juli 2025.

Kontraktene er lyst ut som totalentrepriser.

Parsell 1 og 3 skal utføres som en totalentreprise med fastpris innenfor BMP (byggherrens makspris) som samlet er satt til  2,1 milliarder kroner.

For parsell 2 skal det gjennomføres en såkalt «prosjektoptimaliseringsfase», der omfang og løsninger på strekningen optimaliseres gjennom en samhandling mellom partene i en innledende fase, før det kan inngås en totalentreprise med fastpris innenfor BBP (byggherrens budsjettpris) for parsellen, som er satt til 2,840 milliarder kroner.

Ny Grenlands-bru er et av prosjektene på E18-parsellen mellom Kjørholt og Rugtvedt.
Les også

Nye Veier avlyser konkurransen om E18 Kjørholt-Rugtvedt

Poengsum avgjør hvem som går videre

Nye Veier har satt noen kriterier for å begrense antallet leverandører, der man skal vurdere entreprenørene ut fra referanseprosjekter: 70 prosent av vektingen skal skje i forhold til fem relevante anleggsprosjekter, mens 30 prosent skal vektes for tre prosjekteringsreferanser.
De tre til fem leverandørene som så oppnår høyest samlede poengsum vil bli invitert til å levere tilbud i fase to. Hvor mange det til slutt blir, skal Nye Veier selv avgjøre.

Men dersom det ikke er minst tre kvalifiserte leverandører, forbeholder oppdragsgiver seg retten til å invitere to leverandører til fase to, heter det i utlysningsteksten.

Mona Fagerås, SVs medlem i Stortingets transportkomité, er klar på at prosjektet Arna-Stanghelle er høyt prioritert fra deres side.
Les også

Holder fast ved prosjektet: – Kostnadsøkningen er ingen overraskelse

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.