Nye Veier lyser ut det gjenstående av E6 Ranheim – Værnes i løpet av oktober

Det var godt frammøte på markedsdialogen Nye Veier inviterte til om utbyggingen av E6 Ranheim – Værnes. Tema for arrangementet var det videre arbeidet for utbygging av strekningen etter at hovedentreprenøren Acciona  ble sparket

Administrerende direktør i Nye Veier, Anette Aanesland,
Administrerende direktør i Nye Veier, Anette Aanesland, Foto: Liv-Unni Tveitane, Nye Veier
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
8. sep. 2023 - 12:12

– Vi er godt fornøyde med oppmøtet. Både de store norske entreprenørene, større underentreprenører og lokale firma var til stede. Det forteller oss at det er interesse for prosjektet som lover godt for den kommende konkurransen, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i pressemelding fra Nye Veier.

Skal klare fristen - to år forsinket

Det er et krevende prosjekt blant annet fordi man jo skal overta et prosjekt som allerede er påbegynt. Nye Veier sier de er særlig opptatt av at den framtidige totalentreprenøren får til et godt samarbeid med 3. parter og informerer om anleggsarbeider som kan skape ulemper for trafikanter, grunneiere og berørte naboer.

Nye Veier vil åpne veien innenfor tidligere annonsert utsettelse på inntil to år og innenfor avtalte økonomiske rammer.

– Grunnen til at vi har ønsket dette møtet er for å få bransjens innspill på hvordan vi på best mulig måte kan få dette til, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.

Frosne sporvekseler ga store utfordringer for trikken tidligere denne uken.
Les også

Samferdselsdepartementet: Forventer mer kollektiv-kollaps

Totalentreprise med samspillsfase

Nye Veier arbeider med en strategi for kontrakter og gjennomføring av prosjektet for ny E6 Ranheim – Værnes. På møtet den 7. september orienterte Nye Veier om status for anleggsarbeidene som er gjennomført fram til nå, hva som skal ferdigstilles som en del av sluttavtalen med Acciona og om prosjektomfanget som gjenstår.

Direktør for Kontrakt og marked i Nye Veier, Bjørn Børseth, orienterte om de foreløpige vurderingene Nye Veier har gjort når det gjelder kontraktstrategi. Nye Veier tenker å benytte totalentreprise med samspillsfase for fastsettelse av omfang, konsept og målpris.

-Vi legger vekt på å få en inndeling i kontraktstørrelser som er attraktive for entreprenørmarkedet og samtidig hensiktsmessig for prosjektet. I denne konkurransen skal vi benytte både prekvalifisering og forhandlinger. Det vil bli benyttet tildelingskriterier som er relevante for prosjektet for eksempel hvordan man skal håndtere trafikkavviklingen i byggefasen. Det er viktig å presisere at ansvar for det som allerede er bygd vil ikke bli overført til ny entreprenør, sier Børseth.

Nye Veier planlegger for at første konkurranse sendes ut i løpet av oktober og at ny avtale kan signeres i løpet av april 2024.

Susanne M. Nævermo-Sand i Celsa Nordic.
Les også

Det må legges til rette for raskere innfasing av hydrogen

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.