TRAFIKK OG ITS

Nye Veier har installert moderne sensorteknologi på E18 Tvedestrand-Arendal

Mandag 1. juli ble det installert og satt i drift et nytt og moderne sensorsystem i veibanen på nyåpnede E18 Tvedestrand – Arendal.

Illustrasjonen viser hvordan ulike bilmodeller med ulike drivlinjer kan fremstå på sensorbildet.
Illustrasjonen viser hvordan ulike bilmodeller med ulike drivlinjer kan fremstå på sensorbildet. Illustrasjon: Nye Veier
15. aug. 2019 - 14:30

Nye Veier skal være en fulldigital innovativ kraft i bransjen – drevet av data for å skape samfunns- og trafikantnytte. Vi har derfor et behov for å samle, koble og analysere data om ulike trafikantgrupper for å bidra til økt sikkerhet, bedre kvalitet, lavere kostnader, raskere utbygging, bedre drift og vedlikehold, skriver Nye Veier i en pressemelding.

Installering av sensor på E18 Tvedestrand-Arendal. <i>Foto:  Fredrik Vangsal</i>
Installering av sensor på E18 Tvedestrand-Arendal. Foto:  Fredrik Vangsal

Daglig leder i Disruptive Engineering, Fredrik Vangsal, sier at dataene vil kunne bidra til mange positive effekter som blant annet å redusere kø og reisetid på strekningene der målingene kan vise at utbyggingen lønner seg.

Dette er sensorsystemet

Sensorsystemet VS1 er et helnorsk produkt. Utvikles i Ås og produseres av Hapro på Jaren.

Sensorsystemet måler blant annet hastighet, luketid, kjøreretning, veitemperatur, og kjøretøyklassifisering. I tillegg vil de telle biler langt enklere og mer treffsikkert enn dagens dyre og vedlikeholdskrevende tellesløyfer.

Disruptive Engineering utviklet systemet med personvern i fokus, eller “Privacy by Design”. Dette betyr at utviklingen av systemet er gjort med hensyn til personvern i alle utviklingsfasene jfr. GDPR. Sensorsystemet registrerer ikke enkeltpersoner men måler kun relevant trafikk- og kjøretøyinformasjon.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.