NYE VEIER

Nye Veier girer opp for å få flere prosjekter ut i markedet

Selskapet går i dialog med entreprenør- og rådgiverbransjen for å legge til rette for tiltak som kan holde hjulene i gang og bedre likviditeten til leverandørene.

E6 over Kvænangsfjellet er en strekning som i vår legges ut i markedet.
E6 over Kvænangsfjellet er en strekning som i vår legges ut i markedet. Foto: Nye Veier
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
27. mars 2020 - 14:21

Nye Veier melder om normal drift, og holder framdriften i pågående konkurranser. Utbyggingsprosjektene er stort sett i rute og anleggsdriften går foreløpig tilnærmet som normalt.

Nå melder veiselskapet at de vil legge til rette for tiltak som skal avhjelpe situasjonen mange entreprenører og rådgivere opplever som svært dramatisk, med kansellerte kontrakter, en anstrengt markedssituasjon og konkursfare.

Observatoriet i Skibotn. Her finnes et av Norges største teleskoper.
Les også

Jarand Rystad: – Det ble kanskje litt vel mye titting på stjernene

Signerte kontrakt på fire milliarder

– Vi sikrer at pågående konkurranser gjennomføres og at kontrakter signeres. I dag signerte Nye Veier og AF Gruppen en veikontrakt med en ramme på ca. fire milliarder kroner (E6 Roterud-Storhove). Vi skal også fullføre pågående konkurranser for å sikre at kontraktene signeres og ikke forskyves ut i tid, forklarer administrerende direktør Anette Aanesland.

– Vi er tjent med leverandører som er sterke og oppegående etter krononakrisen, sier Anette Aanesland i Nye Veier. <i>Foto:  Nye Veier</i>
– Vi er tjent med leverandører som er sterke og oppegående etter krononakrisen, sier Anette Aanesland i Nye Veier. Foto:  Nye Veier

Nå ønsker ledelsen i Nye Veier møter med entreprenørene og rådgiverne som samarbeider med selskapet. Her er «menyen» av tiltak som kan være aktuelt å tilby:

  • Kortere betalingsfrist
  • Forskuddsbetaling
  • Betale ut innestående
  • Gi lengre tidsfrister
    Les også

Vurderer mindre kontrakter

Nye Veier forutsetter at tiltakene også kommer underentreprenører til gode. Aanesland forklarer at det også kan bli aktuelt å splitte opp det som i utgangspunktet ville vært store kontrakter, i flere mindre.

– Vi vurderer dette fordi vi ser et marked her hjemme som opplever dramatiske tider. Da er vårt svar å komme aktørene i møte, blant annet med en tilpassing av kontrakter, sier Aanesland.

Nye Veier vil i tillegg sette fart i arbeidet med nye konkurranser på strekninger der finansieringen er sikret. Også her kan det ligge til rette for, i Nye Veier-sammenheng, mindre kontrakter.

Anleggsarbeider på E6 Kvål-Melhus i Trøndelag går sin gang i regi av Nye Veier. <i>Foto:  Nye Veier</i>
Anleggsarbeider på E6 Kvål-Melhus i Trøndelag går sin gang i regi av Nye Veier. Foto:  Nye Veier

– Det er viktig å sikre at planlagte konkurranser kommer ut i markedet. De konkurransene som allerede er annonsert bør i så stor grad som mulig sendes ut i markedet til angitt tid. For oss som byggherre er det viktig at det er et fungerende marked til stede også etter at koronaviruset ikke lenger preger hverdagen vår, forklarer Aanesland.

Det gjelder også arbeidet med eksempelvis reguleringsplaner. Nye Veier vil inngå rammeavtaler med rådgiverne for å spare tid.

– Hensikten med en slik rammeavtale er å sikre at vi får gode team som kan gjennomføre reguleringsplaner – uten å måtte ha en ny konkurranse for det enkelte oppdraget, for eksempel reguleringsplaner. I disse koronatider er det viktig å holde hjulene i gang – også for rådgiverne, sier Aanesland.

Anette Aanesland under åpningen av ny E39 gjennom Lindesnes på Sørlandet i juni 2022.
Les også

Nye Veier-sjefen: – I dag kunne jeg ikke gjort jobben med den masteroppgaven

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.