Strekningen Kolomoen-Moelv i Hedmark er en av fem veistrekninger som er prioritert utbygget, ifølge Nye Veier. Her den nye brua over E6 ved Kolomoen.
Strekningen Kolomoen-Moelv i Hedmark er en av fem veistrekninger som er prioritert utbygget, ifølge Nye Veier. Her den nye brua over E6 ved Kolomoen. (Bilde: Håkon Mosvold Larsen, NTB Scanpix)

Nye vegprosjekter begeistrer og skuffer

101 kilometer med fire felts motorveg imponerer ikke Arbeiderpartiet, men NAF jubler over planene det statlige vegselskapet Nye Veier la fram torsdag.

Fem strekninger skal vegselskapet bygge i løpet av de neste fire årene.

Raskere og mer kostnadseffektiv utbygging er mantraet for Nye Veier – som sorterer direkte under Samferdselsdepartementet.

– Vi angriper prosjektene helhetlig fra første stund og bygger lengre strekninger. Dette gir raskere fremføring og lavere kostnader, sier vegselskapets administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland.

 

Ap skuffet

Arbeiderpartiets transportpolitiske talsperson Eirik Sivertsen er ikke imponert.

– Jeg skjønner at mange er skuffet etter å ha sett vegselskapets første prioriteringer. Så langt er inntrykket at løftet om rask og helhetlig utbygging ikke innfris, sier han.

Sivertsen mener at Statens vegvesen er en like effektiv utbygger som Nye Veier, og sier det er vanskelig å se noen gevinst av å dele opp ansvaret for riksveger.

– Både forsinkelser og det faktum at flere av prosjektene får mer bompenger med Frp ved roret, må være tungt å svelge, mener Sivertsen.

 

– En milepæl

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) mener for sin del det er en milepæl at Nye Veier nå får satt i gang prosjektene.

– Jeg er fornøyd med at de viser aktivitet på samtlige strekninger de har fått tildelt, sier han til NTB.

– De følger opp det som var intensjonen da vi etablerte selskapet. Vi ser konturene av at vi får gevinst av å planlegge og finansiere langsiktig og helhetlig, konstaterer statsråden.

 

Glede hos NAF

Også bilistenes interesseorganisasjon NAF er fornøyd.

– Flere av de verste ulykkesvegene vil nå få bedre standard. Disse prioriteringene er et resultat av faglige vurderinger i stedet for politikere som hilser hjem, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i Norges Automobil-Forbund.

NAF mener at utbygging av veg og bane ofte lider av lang planlegging og stykkevis utbygging, men at vegselskapet endrer på dette. Dessuten mener de at løsrivelse fra årlige bevilgninger bidrar til mer helhetlige prosjekter.

– Nå er retningen og de økonomiske rammene gitt av Stortinget, men det er opp til fagmiljøene å prioritere pengebruken, sier Sagedal.

 

101 kilometer

Tre strekninger på til sammen 101 kilometer vil bli påbegynt umiddelbart, ifølge det ferske vedtaket i vegselskapets styre:

* Tvedestrand-Arendal. 23 kilometer fire felt motorveg på E18.

* Langangen-Dørdal. 35 kilometer fire felt motorveg på E 18.

* Kolomoen-Moelv. 43 kilometer fire felt motorveg på E 6.

I tillegg vil Kristiansand-Ålgård/Sandnes få oppstart i 2018, trolig med Kristiansand Vest-Vigeland som første etappe. Men tre strekninger på E6 i Trøndelag må vente på noen avklaringer før tidsplan kan besluttes, opplyser Nye Veier i en pressemeldingtorsdag.

 

130 milliarder

Regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet og samarbeidspartiene Venstre og KrF la 130 milliarder kroner i potten da Nye Veier ble lansert i fjor vår. Pengene kommer både fra statlige overføringer og bompenger.

Oppdraget ble i første omgang definert til å bygge og drifte sju vegstrekninger på til sammen 500 kilometer gjennom de neste 20 årene: E39 Lyngdal – Ålgård, E18/E39 Kristiansand – Lyngdal, E18 Langangen – Grimstad, E6 Kolomoen – Moelv, E6 Moelv – Ensby, E6 Ulsberg – Melhus og E6 Ranheim – Åsen.

(©NTB)

Forsiden akkurat nå