Ring 3 er en av vegene som den som får den største Oslo-kontrakten, skal ha ansvaret for. Mye tyder på at det ansvaret går til OneCo Veidrift. (Foto: Anders Haakonsen)
Ring 3 er en av vegene som den som får den største Oslo-kontrakten, skal ha ansvaret for. Mye tyder på at det ansvaret går til OneCo Veidrift. (Foto: Anders Haakonsen)

Nye koster i Region Øst

Det blir nye koster på vegene i fire områder i Region Øst de neste fem årene. Ingen av de som har driftskontraktene i inneværende periode ser ut til å ha sjanser i sine områder. OneCo Veidrift kan bli den store vinneren.

For drift og vedlikehold i området Østfold nord vil OneCo Veidrift ha 212,5 millioner kroner. Det holder til en ledelse. TF Anlegg fra Oslo er nr. to med 218,9 mill., fulgt av Mesta med 236,1 mill. NCC som har driftskontrakten nå, kommer først på fjerdeplass med et anbud på 246,5 mill. Lemminkäinen (251,3 mill.) og Veidekke (271,4 mill.) er også interessert i dette oppdraget.

Stian Brenden Maskinservice fra Dovre har gitt det laveste anbudet på driftskontrakten for Nord-Gudbrandsdalen. Det er på 156,8 mill. NCC er nr. to med 166,8 mill., og Veidekke er nr. tre med 169,3 mill. Nest sist kommer Mesta som har driftskontrakten nå. Anbudet er på 176 mill. Siste anbyder er Lemminkäinen med 178,5 mill.

I Sør-Østerdalen holder NCC er knapp ledelse med et anbud på 123,5 mill. TF Anlegg ligger på andreplass med 125,3 mill. Veidekke som har driftskontrakten nå, vil ha 131,4 mill. De to siste anbyderne er Mesta (144,2 mill.) og Lemminkäinen (173,6 mill.).

 

Nye grenser i Oslo

I Oslo blir det nye grenser når den nye kontraktsperioden begynner. I inneværende periode er byen delt i to geografiske områder - øst og vest. I neste periode blir det også to kontrakter, men grensen mellom dem dreier seg ikke om geografi, men om arbeidsoppgaver. Den ene gjelder veger i dagen, den andre gjelder tunneler.

I inneværende periode har Vaktmesterkompaniet fra Oslo begge driftskontraktene. Det blir neppe noen ny kontrakt. One Co Veidrift har gitt et anbud på 254,3 mill. Det gir en ledelse på hele 17 prosent til TF Anlegg som vil ha 297,8 mill. Spranget er enda større til nr. tre som er Mesta med at anbud på 389,3 mill. Vaktmesterkompaniet er sist med 414,6 mill.

 

3 % rabatt

På tunneljobben har det bare kommet to anbud: Et fra Mesta på 56,403 mill. og et fra OneCo Veidrift på 58,107 mill. OneCo tilbyr en rabatt på tre prosent hvis selskapet får begge Oslo-kontraktene. Trekker man de tre prosentene fra tunnelanbudet til OneCo, blir det så vidt lavere enn Mestas - 53,364 mill.

I Oslo er det ingen fylkesveger. Kontrakten som gjelder veger i dagen, omfatter alle riksveger med parallelle gang/sykkelveger, pluss noen få kommunale veger. Tunnelkontrakten gjelder alle tunneler på riksveger i Oslo, pluss en kommunal tunnel og en tunnel i Bærum.

Området Østfold nord omfatter kommunene Askim, Eidsberg, Hobøl, Skiptvet, Spydeberg, Trøgstad og Våler og deler av Marker, Moss, Rakkestad, Råde og Sarpsborg.

Nord-Gudbrandsdalen omfatter Dovre, Lesja, Nord-Fron, Sel, Sør-Fron og Vågå.

Sør-Østerdalen omfatter Elverum, Stor-Elvdal og Åmot.

Alle kontraktene gjelder i perioden 01.09.14-31.08.19. Som vanlig har Vegvesenet opsjon på et års forlengelse av hver kontrakt.

Forsiden akkurat nå