ASFALT

Ny vår for Marini-Ermont

Det har vært stille rundt Ermont på det norske asfaltmarkedet de siste årene. Når skjer det ting; blant annet skal det leveres tre nye fabrikker i løpet av året. 

Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
5. feb. 2018 - 10:18

Det var Hamar-bedriften SS Automation AS som i fjor overtok forhandlerrollen i Norge, etter at Normann Olsen etter mange år avviklet sin salgsvirksomhet innen asfalt. SS Automation har siden 2005 vært servicepartner for Marini-Ermontfabrikkene i Norge, og da mangeårig selger Stein Rustad fulgte agenturet var det fortsatt et velkjent apparat rundt salg og oppfølgingen av de rundt 20 fabrikkene fra Ermont som fortsatt er i produksjon i Norge.

-Vi har nå et apparat rundt oppfølging av disse produktene som både representerer godt teknisk kunnskap om produktene og som kjenner kundene og markedet godt. Dermed er vi veldig godt rustet til å ta oss av et spennende og stort marked, forteller daglig leder Kristoffer Søby i SS Automation.

God start på året

Og starten på 2018 har vært veldig god, kan Stein Rustad fortelle. Hele tre, høymobile 200t/t asfaltfabrikker er solgt til Skandinavia og skal leveres i løpet av 2018. Ett av dem skal leveres til en norsk kunde, men gutta i SS Automation har foreløpig ikke fått lov av kunden å fortelle hvem dette er.

Da vi traff karene fra SS Automation under Asfaltdagen nylig, hadde de besøk av Marini-Ermonts ansvarlige for det skandinaviske markedet, Charles-Henri Houdayer, salgssjef for Fayat Mixing Plants i Skandinavia. Han er svært godt fornøyd med representasjonen som de nå har fått på det norske markedet, og ser mange muligheter i tiden som kommer.

Satser sterkere på Europa

-Det er bare å innrømme at det har vært noen år hvor Marini-Ermont ikke har fokusert godt nok på sitt europeiske hjemmemarked. Nå har vi redesignet hele produktlinjen, og har fått fram nye produkter, alt fra supermobile verk til stasjonære fabrikker med produksjonskapasitet opp til 650 tonn i timen, som er godt tilpasset det europeiske og skandinaviske markedet, forteller Houdayer.

-Når vi kaller fabrikkene våre supermobile, så er det fordi vi kan rigge en slik fabrikk på tre dager uten bruk av kran. Miljø er viktig i disse dager, og med et slikt verk kommer vi tett til leggerstedet, noe som reduserer transportbehovet.

- Fayat Mixing Plants representerer tre merkenavn innenfor asfaltfabrikker. Det ene er Marini-Ermont, som er spesialist innen stasjonære og mobile fabrikker, og som har sin produksjon nær Lyon. Det andre er Marini, som produserer satsblandeverk. De ble en del av Fayat-gruppen i 1988, og har fortsatt sin base i Ravenna i Italia. Det siste merket er SAE, som har spesialisert seg på anlegg for kaldproduksjon, samt anlegg for blanding av bindemidler og emulsjoner, som vi har levert  mange av i Skandinavia, forteller Charles-Henri Houdayer.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.