DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Ny teknologi gir raskere vinterberedskap

Med Callout har Zeekit utviklet et digitalt system for mobilisering av ressurser, som erstatter de tradisjonelle ringerundene når mannskapene må ut.

Teknisk sjef hos Zeekit, Thomas Tvetbråten
Teknisk sjef hos Zeekit, Thomas Tvetbråten Foto: Zeekit
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
26. okt. 2020 - 06:54

Trygge veier krever rask og kontrollert utkalling av ressurser. Et uventet værskifte, et stort snøfall eller underkjølt regn som ingen forventet, krever umiddelbar mobilisering av mannskap uansett tid på døgnet.

I vinterdriftbransjen blir dette stort sett håndtert gjennom en omfattende ringerunde ut til alle ressurser man har for hånden. Men, det er tidskrevende og blir ofte uoversiktlig.

Flere helikoptre beveger seg over området vest for Bergen, hvor det har vært en helikopterulykke onsdag kveld.
Les også

Seks personer heist opp etter helikopterulykke i sjøen vest for Sotra

Automatisk utkalling av ressurser

Zeekit mente utkalling av ressurser kunne løses digitalt. Nå har de lansert Callout, et digitalt system for mobilisering av ressurser. Det fungerer som følger: Leder legger inn en tekst i systemet (web) og velger hvem som skal kalles opp. Systemet gjør om teksten til en sms eller talemelding, og ringer automatisk ressursene som er valgt. De som utkalles kan svare på henvendelsen via sin mobil eller fasttelefon. Ansvarlig for oppdraget sitter dermed med full kontroll over hvem som har svart, akseptert eller ikke akseptert utkallingen, uten å ha tatt en eneste telefon.

– Behovet og ønsket til et utkallingssystem kom fra Peab, en av våre større kunder i Sverige. De så et behov for raskere, mer effektiv og systematisk utkalling av ressurser. Vi så med en gang at dette var et problem vi kunne løse digitalt. Derfor satte vi våre beste utviklere på saken. Nå har vi utviklet et skreddersydd system for selskaper med folk i felt som går på beredskap, sier teknisk sjef Thomas Tvetbråten.

Tidligere forsvarssjef og pensjonert general Sverre Diesen, som nå er forsker ved Forsvarets forskningsinstitutt (FFI), er kritisk til å øke antallet vernepliktige.
Les også

Tidligere forsvarssjef: Skeptisk til nye forsvarsplaner

Godt mottatt av bransjen

Produktet ble lansert 1. oktober i år, etter en periode med utvikling og testing. Målgruppen for første fase var entreprenører innen vinterdrift. Zeekit hadde en ambisjon om å inngå avtaler med 20 driftskontrakter det første året, men det målet er nådd allerede på under en måned. Frem til nå har Zeekit inngått 23 kontrakter, 13 i Sverige og ti i Norge (Peab, Veidekke, Mesta og Presis Veidrift).

– Vi har truffet et stort behov i bransjen her, og interessen så langt har vært overveldende. Jeg kan vel også innrømme at antall henvendelser gikk rett i været etter første runde med snøfall i store deler av landet her denne uken, sier Tvetbråten.

Snøkaos i Oslo 17. januar 2024. Trikkeholdeplassen på Jernbanetorget.
Les også

Samferdselsdepartementet: Forventer mer kollektiv-kollaps

Stort potensial

Det er ikke bare vinterdrift som krever rask og ryddig mobilisering av ressurser. Zeekit mener produktet er ideelt for alle selskaper eller institusjoner som har samfunnskritiske oppgaver eller går på beredskap.  

– Når det oppstår en akutt situasjon eller en krise, er man avhengig av å mobilisere ressurser raskt. God beredskap starter som kjent med et godt system. Vi ser definitivt et stort markedspotensial i mange sektorer for Call Out, både i og utenfor Norge, sier Tvetbråten.

Sikkerhetssjef i Cisco Norge, Leif Sundsbø.
Les også

Slår alarm om europeiske bedrifter: Utsatte og ute av stand til å forsvare seg

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.