NYHETER

Ny kontraktsform tas i bruk i Helgeland

Vegvesenet planlegger å ta i bruk en ny kontraktsform på Vegpakke E6 Helgeland. Den har mye til felles med OPS. Veiledende kunngjøring om tre oppdrag på til sammen 5,1 milliarder kroner er sendt ut.

Store deler av E6 gjennom Dunderlandsdalen mangler midtlinje, men krappe svinger er det nok av. Vegvesenet vil utbedre den ved hjelp av en ny kontraktsform. (Foto: Google)
Store deler av E6 gjennom Dunderlandsdalen mangler midtlinje, men krappe svinger er det nok av. Vegvesenet vil utbedre den ved hjelp av en ny kontraktsform. (Foto: Google)
8. sep. 2013 - 18:27

Vegutviklingskontrakt er navnet på den nye kontraktsformen. Den omfatter planlegging, utbygging, drift og vedlikehold, men ikke finansiering. Prosjektene blir finansiert på vanlig måte med en kombinasjon av bompenger og statlige bevilgninger.

- Vi har tatt utgangspunkt i OPS og beholdt de beste elementene, sier Bård Nyland, som er prosjektleder for Vegpakke E6 Helgeland.

 

Det nye Stortinget avgjør

Det blir opp til det nye Stortinget å avgjøre hva som skal skje med de tre oppdragene i Nordland. Hvis proposisjonen om bompengefinansiering blir godkjent, kan det bli utlysning neste år. Vegvesenet legger opp til at 1/3 av utgiftene dekkes med bompenger, det øvrige med riksvegmidler.

De tre oppdragene gjelder følgende områder:

Helgeland Nord, som omfatter strekningen E6 Korgen-Bolna.

Helgeland Sør, som omfatter strekningen Nord-Trøndelag grense-Korgfjellet, med unntak av strekningen Brattåsen-Lien.

Brattåsen-Lien, som omfatter ny E6 vest for tettstedene Trofors og Grane.

 

Kontraktslengden ikke avgjort

Mellom Korgen og Bolna skal til sammen 62 km av E6 utbedres. Den som får kontrakten får også ansvaret for vedlikehold av hele strekningen mellom Korgen og Bolna i tillegg til den delen av E12 som ligger i Norge - totalt 167 km.

Mellom grensen mellom Nordland og Nord-Trøndelag og Korgfjellet er det 135 km. Av dette skal 75 km utbedres.

Strekningen Brattåsen-Lien er 15 km lang.

Hvor lang tid entreprenørene skal ha ansvar for drift og vedlikehold etter at anleggsarbeidet er fullført, er ikke endelig avgjort.

 

Presenteres 1.oktober

Staten vegvesen Region nord inviterer til et informasjonsmøte tirsdag 1. oktober på Gardermoen hvor det blir presentert mer utfyllende informasjon om strekningen Korgen-Bolna.

2. oktober er det befaring av den samme strekningen. Årsaken til at befaringen er lagt til dagen etter informasjonsmøtet er at utenlandske entreprenører skal slippe å reise til Norge to ganger.

 

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.