Slik var Natvallkrysset før ombyggingen. Avrampen fra E18 mot rundkjøringen som er øverst på kartet var for kort, og køene inn mot rundkjøringen førte til forstuving inn på sørgående kjørebane. Nå går rampen under brua og inn i rundkjøringen i en 270 graders kurve.
Slik var Natvallkrysset før ombyggingen. Avrampen fra E18 mot rundkjøringen som er øverst på kartet var for kort, og køene inn mot rundkjøringen førte til forstuving inn på sørgående kjørebane. Nå går rampen under brua og inn i rundkjøringen i en 270 graders kurve. (Bilde: Statkart)

Natvallkrysset er ombygd

I natt ble anleggsskiltene fjernet på Natvallkrysset på E18 i Sandefjord og erstattet med permanente skilt. Ombyggingen av krysset er fullført, og trafikken vil flyte - hvis det går slik Vegvesenet regner med.

Det vakte oppsikt i vinter da det ble kjent at krysset skulle bygges om. Da var det mindre enn to år siden E18 i Vestfold ble åpnet med fire felt mellom Gulli og Langåker. Natvallkrysset inngår i den strekningen.

4. juli 2014 ble fire-feltsvegen åpnet. Da var Natvallkrysset et ruterkryss med fylkesveg 305 i bru over E18. På hver side av E18 var det en rundkjøring hvor på- og avramper møtte fylkesvegen.

Årsaken til ombyggingen var at avrampen fra sørgående kjørebane på E18 var for kort. Bilene som skulle inn i rundkjøringen hadde vikeplikt og ble ofte stående en stund før de kom seg videre. I rushtiden førte det ofte til oppstuving inn på sørgående kjørebane. Da kunne det oppstå farlige situasjoner.

Nå er det anlagt en lengre avrampe som går under brua og i en 270 graders kurve inn på rundkjøringen. For å få plass til den har man lagt om pårampen fra den samme rundkjøringen til E18.

Den nye avrampen ble tatt i bruk 27. september. Dagene etterpå er brukt til etterarbeid, blant annet å fjerne restene av de gamle rampene.

Entreprenørarbeidet er utført av Marthinsen & Duvholt. De total omkostningene for ombygging av Natvallkrysset er beregnet til 10,5 millioner kroner.

Forsiden akkurat nå