STATENS VEGVESEN

Nå vil Vegvesenet kreve lærlinger i utbyggingskontraktene sine

Men varierende tilgang på lærlinger gjorde det utfordrende å tallfeste minimumskravet.

Lærlingeandelen har vært nede i under tre prosent på flere av Vegvesenets prosjekter. Fra nå vil Vegvesenet kreve minst fem prosent lærlinger i utbyggingskontraktene.
Lærlingeandelen har vært nede i under tre prosent på flere av Vegvesenets prosjekter. Fra nå vil Vegvesenet kreve minst fem prosent lærlinger i utbyggingskontraktene. Illustrasjonsfoto: Øyvind Ellingsen, Statens vegvesen
17. juni 2020 - 13:39

Statens vegvesen har frem til nå ikke satt krav til minimum andel lærlinger i kontraktene. I stedet har vegvesenet praktisert en kompensasjonsordning hvor entreprenørene får kompensert 50 kroner per time for lærlinger.

– Ordningen har blitt til i et samarbeid med bransjen, men nå vil Vegvesenet sette minimumskrav til andel lærlinger i utbyggingskontraktene, forteller avdelingsdirektør Bettina Sandvin i en melding Statens vegvesen har sendt ut.

En kartlegging Entreprenørforeningen - Bygg og Anlegg (EBA) har fått utført viser imidlertid at tilgangen på lærlinger er meget varierende rundt om i landet.

– Dette illustrerer hvor utfordrende det er å tallfeste et minimumskrav i kontrakter for en organisasjon som har kontrakter over hele landet. Årsaken er at det i store deler av landet er mangel på lærlinger, sier Sandvin.

- Vi var noe skeptiske til tipsene fra konkurrenten til Killingmo Freseservice, fortalte seniorrådgiver Leif Holst-Larsen (tv.) i krimenheten i Statens vegvesen. Tirsdag la han fram noe av det etterforskningen har kommet fram til. T.h. aktor Sigbjørn Arneberg.
Les også

Killingmo-saken: – 571 arbeidsdager på over 16 timer

Lav lærlingeandel på vei- og anleggsfag

Det er flest lærlingplasser innen bygg innen tømrer-, rørlegger- og betongfaget. For anlegg er det i dag flest lærlinger i anleggsmaskinførerfaget, med totalt drøyt 5 prosent lærlingedekning. Innen vei- og anleggsfaget er totaldekningen bare 2,4 prosent. Disse lærlingene er i tillegg meget ujevnt fordelt over landet, og ingen landsdeler har en dekning over 6 prosent i dette faget. Størstedelen av landet har faktisk en dekning på under 4 prosent innen vei- og anleggsfag.

Arne Akre i EBA forteller at de med kartleggingen ønsket å vise hvor viktig det er at det stilles krav til lærlingeandel, og Sandvin roser EBA for arbeidet de har gjort.

– Vi er glade for at EBA har innhentet denne informasjonen og at de bidrar til at vi kan sette realistiske krav til lærlingeandel på våre kontrakter. En gjennomgang av våre kontrakter viser at lærlingeandelen flere steder har ligget under 3 prosent. Nå vil vi gjøre vår del for å legge til rette for flere lærlingeplasser, sier Sandvin.

Fv. Anders Brosveet, forsvarer for Killingmo Freseservice, og Kim Ellertsen, forsvarer for en av de ledende ansatte.
Les også

Killingmo-saken: – Dataene er manipulert i stor stil

Vil kreve minst 5 prosent lærlinger

EBA har foreslått at vegvesenet setter krav til minimum 5 prosent lærlinger i kontrakter med årlig omsetning over 50 millioner kroner. Sandvin mener dette er en god løsning.

–  Som fastlands-Norges største byggherreorganisasjon har vi gjennom våre kontrakter en unik mulighet til å bidra. I tillegg til å kontraktsfeste lærlingeandel vil vi øke kompensasjonen til 100 kroner per time for lærling-timer utover 5 prosent. Vi kompenserer opp til 7 prosent.

På spørsmål om hvorfor kompensasjon ikke gis utover 7 prosent svarer Sandvin at årsaken er en felles holdning hos EBA og Statens vegvesen om at det ikke vil være forsvarlig å ha opp mot 10 prosent av arbeidsstokken på et anlegg med bare 1-2 års arbeidserfaring. 

Fra 1. juli og i tre år fremover er Hammersborgtunnelen og Vaterlandstunnelen på Ring 1 i Oslo stengt for all trafikk.
Les også

Datoen for Ring 1-stenging er klar

Viktig for bransjen 

Aakre mener kravet som vegvesenet nå setter er et realistisk sett i lys av tilgangen på lærlinger, og er fornøyd med de nye lærlingekravene i utbyggingskontraktene.

– I tillegg legger de opp til en bonusordning som vi mener er et godt virkemiddel for å utvikle en ordning, sier han. – Det nye kravet er en forbedring av dagens ordning, og vegvesenet vil nå få et godt og ærlig krav til lærlingeandel.

Steinar Myhre, som er konserndirektør i Skanska og leder av anleggsutvalget i EBA, synes  det er svært gledelig at Statens vegvesen rådfører seg med bransjen, og tar  innspillene derfra på alvor.

– Jeg opplever at Statens vegvesen er oppriktig opptatt av å være med på å utvikle kontraktskrav og retningslinjer slik at vi får et mer balansert regelverk å forholde oss til. Krav om antall lærlinger er et godt eksempel på dette. Bransjen vår har utfordringer i forhold til rekruttering samtidig som vi sårt trenger de beste ressursene. Dette er et godt bidrag til å løse disse utfordringene, sier han.

Bane Nor og Acciona Ghella inngikk nylig forlik i 14 Follobane-uenigheter.
Les også

Follobane-partene: Skulle møtes i tingretten i februar – har inngått forlik om 14 uenigheter

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.