E6 FJERDINGEN-GRØNDALSELV

Nå vil Vegvesenet bygge ny Grøndalselv bru på E6 i Trøndelag

Dette prosjektet skal være ferdig høsten 2024.

Grøndalselv bru.
Grøndalselv bru. Foto: Statens vegvesen
9. mars 2022 - 14:22 | Endret 9. mars 2022 - 15:23

Fjerdingen-Grøndalselv handler om E6 i Grong og Namsskogan kommuner i
Trøndelag. Strekningen er totalt rundt 11 kilometer lang.

Tidligere er konkurransene om K1 Fjerdingelvbrua med tilstøtende vei og K2
Fjerdingen-Grøndalselv gjennomført. K1 er ferdig bygd, mens K2 har anleggsstart i midten av 2022 og vil gå fram til 2024.

Denne nye kontrakten heter K3 Ny Grønndalselv bru og handler altså om ny bru og tilstøtende vei.

Dessuten skal tre strekninger av E6 utvides i bredden, og det skal bli nytt rekkverk og ny kantdrager på to bruer på strekningen Skavmoen-Trones. Dessuten er det en opsjon: Bygging og eventuell  prosjektering av ny Tromselv bru.

Entreprenøren skal prosjektere ny Grøndalselv bru med tilstøtende E6 og
lokalveier. Byggherren utfører i egen regi nødvendig tegningsgrunnlag for breddeutvidelsene og utskifting av rekkverk og kantdrager på de to bruene.

– Dette er en spennende totalentreprise som passer som hånd i hanske for norske entreprenørselskap over hele landet. Her er det fullt mulig for både mindre og større entreprenører å løse oppdraget alene eller i samarbeid med hverandre, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i en pressemelding.

Reguleringsplan for ny Grøndalselv bru med tilstøtende E6 forventes vedtatt i løpet av
mars 2022.

Litt om omfanget:

Ny Grøndalselv bru blir på 70 meter. Tilstøtende vei er på cirka 900 meter. Gamlebrua skal rives.

Tre strekninger på totalt rundt ni kilometer skal breddeutvides.

Tunnsjøelvbrua på rundt 72 meter skal få nytt rekkverk og kantdrager. Dessuten skal bæresystemet på undersiden av brua forsterkes i fire snitt. på Litlfjerdingelvbrua skal det skiftes ut noen komponenter i rekkverket.

Tromselvbrua er altså en opsjon. Den vil bli rundt 40 meter lang. Riving av dagens bru inngår også i opsjonen. Pris forhandles fram på grunnlag av kontraktens øvrige priser dersom byggherren ønsker å bruke opsjonen.

Sluttdato er 15. oktober 2024.

Dette er en konkurranse med forhandlinger, og Vegvesenet planlegger å inngå forhandlinger med mellom tre og fem entreprenører.

Byggherren holder digital tilbudskonferanse 16. mars, og frist for å melde seg på i konkurransen er 7. april.

Daværende statsminister Erna Solberg fikk ta det første spadetaket for ny E6 fra Ranheim til Værnes i 2020. Daværende ordfører i Stjørdal kommune, Ivar Vigdenes, er trillebårhjelper. Og tv. Johan Arnt Vatnan, daværende utbyggingsdirektør i Nye Veier.
Les også

E6 Ranheim-Værnes: Kostnadssprekk på tre milliarder

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.