PROSJEKTERING

Hvem vil lage reguleringsplan for et veiprosjekt på 3,8 milliarder?

Stor jobb som er aktuell for store konsulentfirmaer.

Hengebrua er tenkt å ha seilingshøyde på 40 meter. Men det er ikke sikkert det blir hengebru - Vegvesenet vil vurdere flere løsninger.
Hengebrua er tenkt å ha seilingshøyde på 40 meter. Men det er ikke sikkert det blir hengebru - Vegvesenet vil vurdere flere løsninger. Illustrasjon: Bypakke Tønsbergregionen
9. apr. 2019 - 14:05

Endelig er alle enige om at det skal bygges nye fastlandsforbindelse til Færder i Vestfold. Nå vil Vegvesenet ha tak i et konsulentfirma til å lage reguleringsplanen for prosjektet på 3,8 milliarder kroner.

Kanalbrua er gammel

– Kommunedelplanen er vedtatt i begge de berørte kommuner, og nå skal vi skal lage reguleringsplan. Hovedbegrunnelsen for prosjektet er at Nøtterøy og Tjøme kun har en vei til fastlandet, og det er Kanalbrua i Tønsberg, som begynner å bli ganske gammel og sårbar, forteller Vegvesenets prosjektleder Nils Brandt til Veier24.

Forbindelsen har vært utredet i mange år og i mange runder. I desember 2018 ble partene i Bypakke Tønsberg-regionen enige om en intensjonsavtale om ny fastlandsforbindelse til Færder. Avtalen innebærer at det bygges bru fra Ramberg til Smørberg.

Hele prosjektet er altså kostnadsberegnet til rundt 3,8 milliarder kroner. ÅDT ligger på rundt regnet 15.000. Det skal bygges firefeltsvei og toløpstunneler.

– Vi håper å få vedtatt reguleringsplanen i 2020. 2021 går med til politisk behandling og bompengebehandling. Byggestart håper vi på i 2022. Byggetiden er beregnet til tre-fire år, sier Brandt.

Ikke sikkert det blir hengebru

– Det er forøvrig ikke bestemt at det blir hengebru, understreker han.

Vegvesenet er ute etter et stort tverrfaglig konsulentfirma som har håndtert store samferdselsoppdrag før.

Litt om strekningen: Den går fra fylkesvei 300 ved Jarlsberg Travbane i Tønsberg kommune til fylkesvei 309 Smidsrødveien i Færder kommune. På strekningen skal det bli tre fjelltunneler med samlet lengde på rundt tre kilometer, cirka 600 meter lang høybru over Vestfjorden og seks kryss med rundkjøringer. De 5,3 kilometrene fra Travbanen til Kolberg bygges som firefeltsvei.

Frist for å levere utkast til ferdig plan er i mars 2020. Og frist for å levere tilbud på å lage planen er 10. mai i år.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.