De første batterielektriske feiemaskinene har rullet ut på norske veier. Men snart tar Trondheim kommune i bruk den første feiemaskinen drevet på biogass. Gassen som utvinnes fra matavfall består i hovedsak av metan og CO2, og ved forbrenning dannes det CO2 og vann. Siden råstoffet kommer fra biologisk materiale regnes forbrenningen som CO2-nøytral da denne går inn i det naturlige CO2-kretsløpet.
Solstorm kan føre til strømstans over store områder
Full tank på et par minutter
Det er Bimo AS som er forhandler for Duelvo, det italienske feiemaskinmerket som er en del av Fayat-gruppen. Deres største modell med seks kubikks avfallsbeholder, kan også leveres som en mekanisk feiemaskin drevet på biogass.
– Biogass er et godt nullutslippsalternativ til elektrisk drift. I motsetning til å lade batteriet, går fyllingen av tanken her på et par minutter. Foreløpig er det ikke alle byer som har fyllestasjoner for biogass, men er det tilgjengelig i nærheten er dette et veldig godt alternativ, forteller daglig leder i Bimo AS, Hans Kristian Rønning.
Beholderes fylles etter elevator-prinsippet
– Men hva betyr det at en feiebil er mekanisk?
– Mens andre feiemaskiner, også de andre modellene som vi leverer, bruker sug til å hente opp grus og andre løse gjenstander som ligger i gata, har denne en mekanisk transport av avfallet fra det er feiet sammen, og i prosessen til å få det over i beholderen på bilen.
Her brukes en mekanisk elevator, en slags heieandordning med hyller hvor det løse avfallet kostes inn i. Vi kaller det en elevator-løsning. De fineste partiklene, støvet, suges opp og kjøres gjennom et filter før det havnet i den samme beholderen.
– Hva er fordelen med en slik løsning?
– For det første bruker denne mye mindre kraft for å hente opp grus, stein og støv fra veibanen enn en tradisjonell maskin, som krever høyt turtall for å få til et kraftig nok sug. Det betyr mindre drivstofforbruk og mindre støy. Metoden gjør at man ikke er avhengig av å bruke vann i denne prosessen, og det er nok grunnen til at blant annet Trondheim kommune har flere av disse maskinene i bruk, men da med dieselmotor.
Egnet for vinterfeiing
-Og siden feiingen skjer uten vann, kan jobben også utføres om vinteren med kuldegrader. Særlig kommuner og etater som bruker feiebiler vinterstid for å hente opp støv fra vegbanen, ser fordelene med denne løsningen, sier Hans Kristian Rønning som forteller at det går mange mekaniske feiemaskiner av dette merket rundt i Norge.
– Men den kanskje største fordelen med denne løsningen er at de mekaniske feiebilene har dobbelt så høy arbeidshastighet ute på vei, enn tradisjonelle, sugende feiebiler.
– Det mekaniske prinsippet tillater en arbeidsfart på 14 kilometer i timen, som innebærer en kraftig produktivitetsgevinst. Dette i kombinasjon med at det bare er tørre masser som havner i beholderen, gjør arbeidsradiusen på disse feiebilene veldig stor, forteller Hans Kristian Rønning.