Den første forberedende entreprisen dreier seg om arbeider med å legge om infrastruktur i bakken i Kristiansand havn.
Den første forberedende entreprisen dreier seg om arbeider med å legge om infrastruktur i bakken i Kristiansand havn. (Illustrasjon: Rambøll/Statens vegvesen)

Nå kommer første anbud på storprosjektet på E18/E39 i Kristiansand

Bare dager etter at prosjektet fikk sin godkjenning fra Stortinget, er Statens vegvesen nå ute med første anbudsrunde på gjennomfartsåren E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen i Kristiansand.

Første anbud omhandler forberedende arbeider, som blant annet innebærer omlegging av  infrastruktur i bakken i Kristiansand havn. Dagens havn har tidligere vært mekanisk verksted og slipp for skip. Arbeidet i denne entreprisen strekker seg fra kaikanten ved «Hampa» og omlag 110 meter inn på havneområdet.

• Det skal bygges ny 1400mm overvannsledning fra «Hampa» og på tvers av kai/fergeterminal, totallengde grøft omlag 110meter.
• Det skal settes to stk. prefabrikkerte kummer.
• Det skal legges trekkerør og settes trekkekummer.
• Spunting

Anbudet som Statens vegvesen nå går ut med er en utførelsesentreprise basert på en enhetspriskontrakt. Det er satt av fire måneder for å utføre disse forberedende arbeidene. 

Tilbudsfrist på oppdraget er satt til 25. mai.

Første av flere forberedende entrepriser

Statens vegvesen opplyser at de skal utføre forberedende arbeider med flere mindre entrepriser, pr. i dag antatt fire slike. Disse sendes ut i løpet av 2021. Deretter skal de utvikle og prosjektere hovedarbeidene i et samspill mellom byggherre, entreprenør og konsulent.

– I kontraktene ønsker vi å stille krav til bruk av fossilfritt drivstoff der det er mulig, og stimulere til så stor andel som mulig. En god klimavennlig anleggsgjennomføring blir også vurdert ved tildeling av kontraktene.

I samspillsfasen ønsker vi å kontraktfeste krav til et fossilfritt anlegg, med konkrete spesifiseringer av maskintyper, utstyr, drivstoff typer, osv. Det ønskes å kontraktsfeste insitamenter/bonus ordninger for å oppnå dokumenterbare resultat , opplyser Nils Ragnar Tvedt i en pressemelding.

Landets første utslippsfrie anlegg

Prosjektet er pilotprosjekt for utslippsfrie anlegg. Det vil si at det ikke skal nyttes maskiner og/eller kjøretøy som går på fossilt drivstoff på anleggsområdet, som det første i sitt slag i landet i regi av Statens vegvesen.

Prosjektet ønsker også ut over fossilfritt anlegg å komme fram til løsninger som gir et redusert CO2-utslipp. Dette går på alt av maskiner og utstyr i tillegg til massehåndtering, materialvalg, materialproduksjon, leveranser, byggemetoder, m.m. 

Denne utbyggingen av gjennomfartsårene Kristiansand har en samlet kostnadsramme på 3,5 milliarder kroner. Prosjektet er viktig for utvikling av et robust veisystem i Kristiansands-regionen med sammenhengende standard og økt satsing på kollektivtrafikk, sykkel og gange.

Arbeidene starter opp nå i vår, og det er ventet at prosjektet kan åpnes for trafikk i 2026.

Forsiden akkurat nå