RIKSVEI 4 ROA-GRAN

Nå åpner Vegvesenet riksvei 4 for trafikk

Natt til torsdag 2. november åpner Statens vegvesen den nye 4,3 kilometer lange motorveien fra Roa til Gran for trafikk.

Byggeleder Tor Iver Steig i Statens vegvesen kan åpne den nye vegen fire uker tidligere enn planlagt.
Byggeleder Tor Iver Steig i Statens vegvesen kan åpne den nye vegen fire uker tidligere enn planlagt. Foto: Bjørn Olav Amundsen
1. nov. 2023 - 15:17

Der riksvei 4 fra 2017 til 2023 stoppet i et jorde på Hadeland, kan trafikken fra og med 2. november kjøre møtefritt i 100 km/t. På ti år har Vegvesenet bygd ferdig 21 kilometer med møtefri vei på Hadeland. 13,5 kilometer er motorvei med fire felter, skriver Vegvesenet i en pressemelding.

Atle Moen i SVB veisikring monterer rekkverk på Holmbrua. Natt til torsdag åpner Statens vegvesen og entreprenørfelleskapet Hæhre/Isachsen den nye motorveien på Hadeland. <i>Foto:  Per Kollstad/Statens vegvesen</i>
Atle Moen i SVB veisikring monterer rekkverk på Holmbrua. Natt til torsdag åpner Statens vegvesen og entreprenørfelleskapet Hæhre/Isachsen den nye motorveien på Hadeland. Foto:  Per Kollstad/Statens vegvesen

På de siste fem kilometerne over Lygna er trafikken såpass lav, at veien bygges uten midtrekkverk. Når strekningen står ferdig før jul i 2025 er det bygd 26 kilometer ny riksvei på Hadeland.

I tillegg til motorveien, er det bygd et stort planfritt kryss på Roa, i krysset med E16 fra Jevnaker. Den største konstruksjonen er den 220 meter lange Holmbrua som går over Vigga og lokalvegen mellom Roa og Gran.

God på grunn

Det er arbeidsfellesskapet Hæhre/Isachsen som har utført arbeidet. Byggeleder Tor Iver Steig i Statens vegvesen sier krevende grunnforhold har vært den største utfordringen med motorveiprosjektet.

– Entreprenørene har bygd vei gjennom skikkelig djupmyr og kvikkleireområder. Det har vi løst med både nye metoder og gammel kunnskap. Det har vært krevende, men resultatet har blitt bra, sier Steig.

Det har hele tiden vært viktig for Vegvesenet å ta mest mulig hensyn til myra som CO2-bank. Det er løst ved at entreprenøren har bygd veien på 20.000 sementpæler som er vispet ned i myra med minimale utslipp av CO2.

– Tradisjonelt har veibyggere fjernet store mengder myrmasse når vi har bygd vei gjennom myr. Når vi ikke kan bygge veien rundt myra, har vi nå prøvd ut en metode som gjør at myra slipper ut lite CO2, sier Steig.

Det er stor interesse i utbyggermiljøet for løsningen Vegvesenet har brukt på Hadeland.

Deler av rundkjøringen ved Roa og strekningen videre nordover. <i>Foto:  Mohammed Ziani/Statens vegvesen</i>
Deler av rundkjøringen ved Roa og strekningen videre nordover. Foto:  Mohammed Ziani/Statens vegvesen

Ny vei i racerfart

Motorveien åpner 26 måneder etter første spadestikk i september 2021. Et lite år tidligere tok tidligere samferdselsminister Knut Arild Hareide turen til Hadeland med penger til prosjektet da statsbudsjettet for 2022 ble lagt fram.

På 11 måneder lyste Vegvesenet ut jobben, forhandlet med tre entreprenører, og ga til slutt jobben til Hæhre/Isachsen.

– Hæhre/Isachsen har jobbet over 350.000 arbeidstimer uten en eneste personskade, det er jeg skikkelig stolt over, sier Steig.

– Må knuse noen egg

Vegvesenet har gjort avbøtende tiltak under byggingen, og mer varige tiltak. I tillegg til myrpælene har riksvei 4-prosjektet kommet med flere avbøtende tiltak:

  • Fuglepark med vadeområde for trekkfugler.
  • Restaurere flomskogmark og lage naturlige flomdempingstiltak.

– Det er krevende å føre en ny veg gjennom et dalføre med mye landbruk, bosetting, kulturlandskap og naturområder. Vi må knuse noen egg når vi skal bygge ny vei. Jeg synes miljøfolka i prosjektet har kommet med flere gode løsninger som kan brukes i andre veiprosjekter, sier Steig.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Fredag 10. november åpner samferdselsminister Jon-Ivar Nygaard den nye motorveien offisielt sammen med bygdefolk og inviterte gjester. 

Her legges ny asfalt på E6 mellom Eidsvoll og Stange. Strengere krav til mer miljøvennlig asfalt er nødvendig for å nå klimamålene, skriver Grete Aspelund, leder i NCC Industry.
Les også

Fem tiltak for mer klimavennlig vedlikehold av fylkesveiene våre

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.