BYGG

Milliardene ruller på Follobanen

Prisen ligger foreløpig på 23,5 milliarder.

KOSTBAR TUNNEL: Follobanen får en 19,5 kilometer lang tunnel.
KOSTBAR TUNNEL: Follobanen får en 19,5 kilometer lang tunnel.
8. okt. 2012 - 19:35
Vis mer

Ved å bygge dobbeltspor mellom Oslo og Ski skal det bli mulig å tilbakelegge distansen på 11 minutter.

Les også: Skal bruke åtte år på bygging av 10 km dobbeltspor

Milliardene ruller

I 2008 ble prislappen på Follobanen anslått til 11,9 milliarder. Planen var å bygge ett dobbeltsporet tunnelløp for 200 km/t.

Etter anbefaling fra Jernbaneverket valgte Samferdselsdepartementet en løsning med to atskilte tunnelløp, noe som økte kostnadsoverslaget til 13,7 milliarder. 

I februar i år oppjusterte Jernbaneverket kostnadsoverslaget til 18 milliarder

Dette skyldtes blant annet at nye anbefalinger om høyere fart (250 km/t) krevde større tunnel, i tillegg til at man trengte et mer omfattende signalanlegg og andre jernbanetekniske løsninger enn først antatt.

Jernbaneverket fornøyd

I Statsbudsjettet som ble lagt frem i dag foreslår regjeringen å bevilge 827 millioner kroner til prosjektet nytt dobbeltspor Oslo - Ski i 2013.

Kommunikasjonsleder for Follobanen, Katrine Kjelland, sier til Teknisk Ukeblad at Jernbaneverket er fornøyd med dette beløpet. 

Follobanen omfatter bygging av et dobbeltspor på 22 kilometer mellom Oslo S og Ski stasjon, med innføring av Follobanen til Oslo S.

Den 19,5 kilometer lange tunnelen får to atskilte løp.

Forslag til reguleringsplan er utarbeidet og skal være sluttbehandlet ved årsskiftet 2012/2013.

Les også: Derfor går klokka på Oslo S «feil»

Kan bli dyrere

Kostnadsanslaget, justert for kronekursen, ligger nå på 23,5 milliarder kroner. Men Jernbaneverket utelukker ikke at kostnadene kan stige ytterligere.

Endelig kostnads- og styringsramme vil bli fastlagt i forbindelse med gjennomføringen av ekstern kvalitetssikring (KS2) av detaljplanen. Dette skal legges frem for Stortinget høsten 2013.

Byggestart planlegges i 2014, og prosjektet kan tidligst være ferdig ved utgangen av 2019.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Prosjektdirektør for Follobanen, Erik Smith, har tidligere vært ansatt i Norsk Hydro og ledet blant annet utbyggingen av aluminiumsverket Qatalum i Qatar til 30 milliarder kroner.

– Med byggestart om to år er det vel naturlig å spørre om Follobanen blir billigere enn Quatalum?

– Nei, det er ikke et naturlig spørsmål, sier Harald Nikolaisen, utbyggingsdirektør i Jernbaneverket.

– Men vi husker jo at Gardermobanen gikk på en kostnadssmell?

– Det stemmer. Når vi holder på med denne typen prosjekter kan vi aldri avskrive muligheten for at kostnadene kan bli endret, sier Nikolaisen til Teknisk Ukeblad.

Les også: Follobanen får ekstern prosjektstyring

Grundige analyser

Administrerende direktør i Rådgivende ingeniørers forening (RIF), Liv Kari Hansteen, sier til Teknisk Ukeblad at hun ikke har studert Follobanen i detalj, og derfor bare kan uttale seg på generelt grunnlag.

– Risikodelen i planleggingen av tunnelen blir omfattende og kostbar for Follobanen, fordi det er kommet nye krav til blant annet rømningsveiser. Kostadsanalysene til Jernbaneverket ser imidlertid ut å være grundige, sier Hansteen.

Les også:

NSB vil ha Oslotunnel før 2030

Derfor lammes togtrafikken av småfeil

– Skal være operasjonell 99 prosent av tiden

Slik oppgraderes Oslo S  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.