Krysset på Jaren hvor riksveg 4 møter fylkesveg 50 blir bygd om til en rundkjøring over en kulvert. (Ill.: Statens vegvesen)
Krysset på Jaren hvor riksveg 4 møter fylkesveg 50 blir bygd om til en rundkjøring over en kulvert. (Ill.: Statens vegvesen)

Millardjobb er utlyst på Hadeland

En ny kjempejobb er sendt ut på anbud. Innen 24. mai vil Vegvesenet ha pris på 9,3 km motorveg gjennom Hadeland. Selv har Vegvesenet beregnet prisen for entreprenørarbeidet til mellom 1,1 og 1,5 milliarder kroner.

Oppdraget er en del av prosjektet Riksveg 4 Hadeland, som består av tre delprosjekter. Strekningen går gjennom Gran kommune. Det søndre endepunktet er kommunegrensen mot Lunner, det nordre er Sandvoldkrysset hvor fylkesveg 34 tar av fra riksveg 4. Mellom disse skal det anlegges fire-felts motorveg.

Over halvparten av den nye vegen skal gå helt utenom dagens trasé. Lengst i nord er en strekning på et par kilometer hvor nåværende riksveg 4 blir utvidet fra to til fire felt.

1,7 km av vegen skal gå gjennom Grantunnelen. Det er en to-løps tunnel som leder gjennomgangstrafikken utenom kommunesentret i Gran. I dag går riksveg 4 tvers gjennom tettstedet.

På grunn av liten fjelloverdekning får tunnelen et lavbrekk. Vann som renner inn må derfor pumpes ut. For å hindre at tunnelen blir oversvømt ved strømbrudd, blir det sprengt en pumpesump.

 

Rundkjøringer over kulverter

Det blir ingen store bruer, men det blir til sammen 16 konstruksjoner på de 9,3 kilometrene. To av dem er kulverter som fører riksveg 4 under rundkjøringer. Den ene kommer et par hundre meter sør for Grantunnelen, den andre kommer på Jaren hvor riksveg 4 møter fylkesveg 50. For øvrig omfatter entreprisen anlegg av 10 km lokalveger og 1,4 km gang/sykkelveg.

Elektroarbeidet sendes ut som en egen entreprise. I den forbindelsen får hovedentreprenøren to delfrister å forholde seg til. Innen 29. juni 2015 må det være klart for elektroarbeid i tunnelen. Innen 18. mars 2016 må elektroentreprenøren komme til på hele anleggsområdet. Hovedentreprenøren må fullføre jobben innen 1. oktober samme år.

 

75 % bompenger

75 % av omkostningene skal dekkes med bompenger, resten er statlige midler. Bomstasjonen skal stå på kommunegrensen mellom Gran og Lunner.

Prosjekteringen av den 9,3 km lange strekningen er utført av Multiconsult. Dette er det andre delprosjektet på Riksveg 4 Hadeland. Det første går under betegnelsen Lygna sør. Det er mye mindre enn de to andre. Kontrakten verd 85,3 millioner kroner ble nylig tildelt Magne Sveen.

Det tredje delprosjektet gjelder ny riksveg 4 i Lunner kommune mellom Roa og grensen mot Gran. Det ikke vedtatt reguleringsplan for denne strekningen ennå, så her blir det ikke anleggstart med det første.

 

 

Forsiden akkurat nå