DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Midt-Norge: ENORME sprik i prisene på to driftskontrakter for elektro

I Trøndelagskontrakten: Laveste pris er på snaue 60 millioner kroner. Høyeste pris er på over 300 millioner.

Traftec, tunnel, elektro, Roadworks, mars 2020
Traftec, tunnel, elektro, Roadworks, mars 2020 Illustrasjonsfoto: Traftec
13. apr. 2021 - 14:05

Vegvesenet har tidligere lyst ut to driftskontrakter for elektro på riksveiene i midt-Norge. Den ene gjelder Trøndelag og den andre er for Møre og Romsdal. Begge varer fra starten av 2022 og til og med august 2026.

Nå har fristen gått ut, og mange har gitt tilbud på de to kontraktene:

9452 Elektrokontrakt Møre og Romsdal 2022-2026:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Mesta 72.495.459
Otera Traftec 75.553.459
BMO Elektro 89.832.542
Caverion Norge 95.936.490
Nettpartner 140.290.245
BKK Enotek 150.242.604
Kraftmontasje 157.230.009

9451 Elektrokontrakt Trøndelag 2022-2026:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Otera Traftec 59.459.436
Mesta 74.771.963
BMO Elektro 86.420.903
NTE Elektro 210.033.295
ON Energi 300.788.239

Så digre differanser er det sjelden vi ser. Holder vi oss til de to laveste pristilbudene, så kan Vegvesenet holde drift og vedlikehold av elektro i gang i fire og et halvt år for rundt 132 millioner kroner. Tar vi utgangspunkt i de to dyreste tilbudene blir summen 458 millioner.

Veier24 har snakket med Svein Ludvik Holme, som er seksjonsleder Midt i Drift og vedlikehold i Vegvesenet.

– Uvanlig store differanser i prisene, Holme. Har noen av entreprenørene misforstått?

– Det er litt tidlig å si. Men vi er svært fornøyd med deltagelsen i konkurransene, og vi merket også under tilbudskonferansene at mange var interessert. Nå får vi kontrollregne tilbudene og sjekke at vi har fått all nødvendig dokumentasjon, sier Holme til Veier24.

– Hvorfor løper disse driftskontraktene fra starten av 2022?

– Den ene starter i januar og den andre i februar 2022. Der er systemet litt fanget av tidens tann, for de har hatt slik starttidspunkt lenge. Men målet er at et elektroår for en driftskontrakt skal bli det samme som et veidriftsår. Så disse kontraktene løper til og med august 2026, forteller Holme.

Kontrakten i Møre og Romsdal omfatter blant annet elektroanlegg i 31 tunneler og over 3500 lyspunkter utenfor tunnelene. Tilsvarende tall i Trøndelagskontrakten er 20 tunneler og over 7000 belysningspunkter utenfor tunneler.

Problemstrekninger på E18 og E39 i Agder og Telemark. Tekstboblene viser hva slags ekstra utstyr som er satt inn i dagens kontrakt.
Les også

Kontrakt til 731 mill. skal gi færre problemer

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.