Mesta setter norgesrekord i elektriske varebiler

Mesta har kjøpt 60 varebiler av VW ID.Buzz. Ingen har gått til innkjøp av flere i Norge.

Varebilen VW ID. Buzz Cargo leveres nå med bakhjulstrekk, først senere i år vil det være mulig å bestille firehjulstrekk av denne typen.
Varebilen VW ID. Buzz Cargo leveres nå med bakhjulstrekk, først senere i år vil det være mulig å bestille firehjulstrekk av denne typen.
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
27. jan. 2023 - 09:17

I dag ruller de første Mesta-ID.Buzzene ut på veien, og i løpet av den neste tiden blir stadig flere elektriske varebiler gjort klare for Mesta. Totalt 60 elektriske av denne typen skal i løpet av våren ut over hele Norge der Mesta har oppdrag.

- Vi har som mål å tenke bærekraft i alt vi gjør. Et av våre viktigste fokusområder er å redusere utslippene våre, og det er vi i full gang med når vi gjør dette store kjøpet, sier konsernsjef i Mesta, Marianne Bergmann Røren.

Da målemetoden WLTP erstattet NEDC var målet å få mer reelle tall for CO2-utslipp. En ny rapport viser at også WLTP-tallene stemmer mindre og mindre med virkeligheten.
Les også

Rapport: Nye utslippstall stemmer stadig dårligere med virkeligheten

Skal redusere utslipp

Varebilene står for 20 prosent av utslippene i Mesta. I dag har Mesta om lag 1000 varebiler i sin bilpark. Ikke alle av dem kan erstattes av elektriske utgaver nå, men andelen elektrisk i Mesta øker raskt.  
- Vi skal skifte ut store deler av varebilparken og så langt det er mulig skal det kjøpes inn elektriske varebiler, bekrefter maskinsjef i Mesta, Tore Ødegård. Han mener at dagens elektriske varebiler i mange sammenhenger er fullgode erstattere av fossilbiler.
Mesta har siden 2017 hatt elektriske varebiler i bruk, men de nye varebilene med vesentlig lengre rekkevidde gjør dem mer egnet til de oppgavene Mesta utfører langs veiene.

Ingen over – ingen ved siden

- Ja, Mesta har satt norgesrekord i anskaffelse av elektriske varebiler av denne typen, bekrefter Trond Bergan, salgsrepresentant nyttekjøretøy hos Volkswagen. Det er ingen som har bestilt så mange av ID. Buzz Cargo som Mesta har gjort. Disse bilene har et batteri på 77 kWt som har 418 km oppgitt rekkevidde fra produsent (WLTP).

- Disse varebilene skal gå i 30 000 kilometer årlig, og for de aller fleste oppgaver vil dette være tilstrekkelig rekkevidde, mener Tore Ødegård. 

Snart firehjulstrekkere

Varebilen VW ID. Buzz Cargo leveres nå med bakhjulstrekk, først senere i år vil det være mulig å bestille firehjulstrekk av denne typen.

- Vi kunne ikke vente på firehjulstrekkere for vi ville teste ut dette nå, men vi kjøper firehjulstrekkerne når de er tilgjengelig i markedet. Og vi ser fortløpende på andre varebiler som også kan levere etter våre krav, sier Tore Ødegård i Mesta.

Innredningen til bilene er levert av ETAC.   

Teco 2030 sliter med likviditeten. De siste året har aksjekursen nesten halvert seg. Selskapet bygger brenselceller som blant annet kan drive store tunellboremaskiner.
Les også

Teco 2030: Har 18 anmerkninger og sliter med å betale de ansatte lønn

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.