Stålrekkverk med stolper med sigma-profil og skinner med W-profil dominerer langs riks- og fylkesveger i Vest-Agder. Mesta leder kampen om kontrakten på rekkverkmontasje i fylket i de neste to årene.
Stålrekkverk med stolper med sigma-profil og skinner med W-profil dominerer langs riks- og fylkesveger i Vest-Agder. Mesta leder kampen om kontrakten på rekkverkmontasje i fylket i de neste to årene. (Bilde: Vik Ørsta)

Mesta leder jevn kamp om rekkverk

Det er jevn kamp om kontrakten på montasje av stålrekkverk i Vest-Agder de neste to årene. Mesta leder konkurransen med et anbud på 10,744 millioner kroner.

Ledelsen er ikke betryggende. CC4 fra Arendal har gitt et anbud på 10,939 mill. Like bak følger Trygg Vei fra Nedre Eiker med 10,997 mill.

Ytterligere to entreprenører har gitt anbud: Autovernmontasje fra Lyngdal (11,214 mill.) og Telemark Områdesikring fra Skien (12,560 mill.).

Oppdraget omfatter oppsetting av nytt stålrekkverk og utskifting av eksisterende stålrekkverk på riks- og fylkesveger i Vest-Agder i to år fra kommende årsskifte. Vegvesenet har opsjon på to års forlengelse av kontrakten.

Fram til utgangen av dette året er det Autovernmontasje som har ansvaret for rekkverkene. Kontrakten som gjelder for 2015 og 2016, har en verdi på 8,781 millioner kroner.

I følge Vegvesenets overslag skal det monteres 22 km stålrekkverk i Vest-Agder de neste to årene. Det meste vil bli montert på strekninger hvor vegen blir reasfaltert.

I hovedsak dreier det seg om rekkverk med stolper med sigma-profil og skinner med W-profil.

- Hvis bevilgningene blir så store at mengden rekkverk som må monteres øker med mer enn 15 % av det vi har regnet med, blir det en ny utlysning. Det som overstiger 15 % blir satt ut på en egen entreprise, sier byggeleder Bjørn Kristian Kristensen i Region sør. - Hvis det blir en reduksjon på mer enn 15 prosent, kan entreprenøren forhandle om en kompesasjon for redusert inntekt.

Forsiden akkurat nå