DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Mesta digitaliserer veidriften med svensk styringssystem

Med avtalen med det svenske selskapet BM System AB tar Mesta i bruk et kraftig verktøy til bedre drift av norske veier.  Det nye driftssystemet betyr en liten revolusjon for folk ute på veiene.

Martin Komstadius, administrerende direktør i BM Systems og Marianne Bergmann Røren, konsernsjef i Mesta.
Martin Komstadius, administrerende direktør i BM Systems og Marianne Bergmann Røren, konsernsjef i Mesta.
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
12. sep. 2023 - 11:33

Det nye verktøyet Road Service System som Mesta nå tar i bruk, gir både egne ansatte og underentreprenører mer hjelp i hverdagen, slik at det blir enklere å gjøre ting riktig.

Løsningen har blitt fullskala testet i fem ulike prosjekter over en periode på nesten et helt år. Den er nå skreddersydd for å møte Mestas og våre kunders behov, som inkluderer omfattende datafangst og rapportering av brøyte- og strømengder.

Ketil Dahl, prosjekteier for driftssystemet i Mesta, er glad for at systemet nå er på plass.  
– Dette styrker vår evne til å arbeide mer standardisert og effektivt, noe som øker kvaliteten på veiarbeidet, sier Ketil Dahl.

Første etappe av E18-utbyggingen mellom Oslo og Bærum er godt i gang.
Les også

Avlyste videre bygging av E18 i Bærum – har allerede kostet over 200 millioner

En digital transformasjon

Vinterdrift av veier for å sikre trygge forhold krever omfattende datamengder for planlegging, gjennomføring og dokumentasjon. Det svenske softwareselskapet BM System har over 30 års erfaring innen utvikling av skreddersydde systemløsninger og har Software as a service (SaaS)-løsning for drift og vedlikehold av veier, veiobjekter og tilhørende infrastruktur.

– Vi er midt i en betydelig digital transformasjon av vår veidrift, og disse nye løsningene vil gi oss en konkurransefordel. Dette er virkelig en gamechanger for oss, sier Marianne Bergmann Røren, konsernsjef i Mesta.

Stemmestyrt assistanse

Rent praktisk betyr den nye løsningen at alle Mestas kjøretøyer, også brøytebilene, utstyres med skjermer som gir navigasjonsstøtte for optimaliserte ruter. Stemmestyrt assistanse gir blant annet mer presis spredning av salt. Driften på vinteren baserer seg blant annet på hyperlokale veiværprognoser, som bidrar til å brøyte, salte og strø mer presist.

– Hele organisasjonen får nå et imponerende verktøy for bedre planlegging, gjennomføring og oppfølging, sier Ketil Dahl.

I januar jobbet entreprenørene med å rydde snø og is for å få unna smeltevannet i gatene.
Les også

Oslo: Vinterens snøkaos koster 103 millioner ekstra

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.