MENINGER

– Vil kritikerne av de nye toalettene ha utedassene tilbake?

Vegvesenets utbygging langs Mjøsa, opp til Kolomoen, er blant de mest kostnadseffektive veiprosjektet i Norden, ifølge en tidligere rapport fra de nordiske vegdirektørene. Det har aldri NRK fortalt sine lesere, skriver Vegvesenets pressesjef Kjell Solem i dette innlegget.

Gamletoalettet ved Strandlykkja ved Mjøsa.
Gamletoalettet ved Strandlykkja ved Mjøsa. Foto: Statens vegvesen
Av pressesjef i Statens vegvesen, Kjell Solem
20. feb. 2020 - 15:19

Folk trenger ikke bekymre seg for at Vegvesenet bruker penger på fjas. Men når vi bygger nye motorveier for et hundreårsperspektiv kan vi gjerne forene det som er funksjonelt med det som gir estetisk verdi. Og hvis vi lykkes med å legge inn elementer som skriker til bilisten om å holde på oppmerksomheten, så er det vel anvendte penger.

Det er altså toalettene ved rasteplassen på E6 ved Mjøsa som har fått NRKs oppmerksomhet seks år etter at veien ble åpnet. Hva kan de ha kostet, tro?

Mye vann, snø og slaps på veien gjør at folk i Oslo-området og andre steder oppfordres til å la bilen stå.
Les også

Kaos på veiene: Store vannmengder, forsinkelser og innstillinger

Er uvant form lik sløsing?

Blikkfanget er et toalettbygg som ser litt rarere ut enn de røde halvlaftede buene som sto langs veien før. Er ikke dette nesten «kunst» - som per definisjon er sløsing?

NAFs administrerende direktør Stig Skjølstad reagerer på en prislapp som er «helt hinsides». Riktignok kjenner han ikke til konkurransen eller prosjekteringen, men «toalettene er annerledes enn jeg har sett før», uttaler han i reportasjen.

Deretter publiseres en kronikk som får bred eksponering på nrk.no sin front. NRKs redaktør slipper gjennom en tekst spekket med negative karakteristikker. Når forfatteren ikke skriver om avføring, så renner det på med utsagn av typen: Vegvesenet har vist sin udugelighet, sløsing med skattebetalernes penger, kunne vært bygd for en tjuendedel av prisen.

Så er det jo dette med utseendet som minner om design og eksotisk materiale – og til overmål utsikt over Mjøsa!

Så snart telen er ute av bakken kan årets asfaltsesong starte. I år planlegger Statens vegvesen å legge asfalt til en verdi av cirka 1100 millioner kroner på riks- og europaveiene.
Les også

Disse strekningene får ny asfalt

Ujålete stålskjelett

Arkitekt Gaute Brochmann omtalte toalettene på E6 i et fagtidsskrift for flere år siden. Toalettene er bygget som stålskjeletter med lakkerte steinplater inni og utenpå. Det er ikke akkurat noen jålete fremgangsmåte, skrev han.

Og legger til: Fargerike bygg reduserer faren for at du sovner ved rattet på en rett og kjedelig veistrekning. Sammen med en skikkelig ivaretagelse av de tekniske sidene ved disse toalettene, gjør dette prisen helt fornuftig.

Det er spot on. E6 langs Mjøsa var en strekning der vi hadde alvorlige soveulykker. Selv om innsenderen flåser av argumentet, så kan fysiske elementer som bryter monotonien ha noe for seg. Et menneskeliv har også økonomisk verdi. Sparer vi bare ett så har vi tjent inn prisen av toalettanlegget flere ganger.

Hva det kostet? Prisen var 8 millioner for hver. Det tilsvarer 3 øre per passering i bomringen. Men det er ikke de to boksene i aluminium vi betaler for. Mellom Minnesund og Espa er man langt unna offentlig vann- og avløp. Det man ikke ser når man farer forbi, er et nedgravd vann- og avløpsanlegg i bakken.

Vil kritikerne ha de gamle utedassene tilbake?

Bilen har batterikapasitet på 1000 kWh. Fullt lastet (totalvekt: 50 tonn) skal den kunne kjøre 600 kilometer på norske veier.
Les også

Lovende test for el-lastebil: – En av de mest krevende veiene vi har

Mange spark til statlige etater

Mange har meninger om en stor statlig etat. Det er Vegvesenet vant til, og vi er ikke ømskinnet. Men det er overraskende å se hvor lavt NRK legger lista for usaklige angrep på folk som gjør seriøst og skikkelig arbeid i dette landet.

Man skal være opptatt av hvordan skattebetalernes penger brukes, men det er det ikke nok å skrape i overflaten. Vegvesenets utbygging langs Mjøsa, opp til Kolomoen, er blant de mest kostnadseffektive veiprosjektet i Norden, ifølge en tidligere rapport fra de nordiske vegdirektørene. Det har aldri NRK fortalt sine lesere.

Tretten bru kollapset 15. august 2022. Nå stopper Vegvesenet bygging av alle trebruer.
Les også

Stopper all bygging av trebruer

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.