Ideologisk sløseri i krisetider? Nei takk

Lørdag varslet byrådslederen historisk stramt krisebudsjett i Oslo. To dager senere varslet byrådet hans at de setter av 90 millioner til stenging av bilveier og parkeringsplasser. Det henger ikke på greip

Geir A. Mo er president i Kongelig Norsk Automobilklub
Geir A. Mo er president i Kongelig Norsk Automobilklub
Av Geir A. Mo, president i Kongelig Norsk Automobilklub
21. sep. 2022 - 09:34

Tiden vi lever i er preget av høy prisstigning, inflasjon og renteøkning med påfølgende innstramminger i pengebruken på offentlige budsjett. Det var dermed enkelt å forstå Raymond Johansens budskap når han lørdag inviterte pressen for å varsle at det vil bli et krisepreget kommunalt budsjett i for 2023.

I en situasjon der Raymond Johansen ber Oslos innbyggere stålsette seg for et stramt, krisepreget budsjett er det overraskende at byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Sirin Stav to dager etterpå lanserer at byrådet finner å kunne bruke 90 millioner på såkalte trafikkreduserende tiltak.

En av gatene som skal gjøres ytterligere utilgjengelig for biltrafikk og parkering er Bogstadveien, hvor det for få år siden ble gjort oppgraderinger. Nå skal dette tilsynelatende gjøres om igjen. Dette er ikke noe annet enn ideologisk begrunnet sløseri regissert av byfiendtlige politikere, som vil medføre at folk som har et legitimt behov og begrunnelse for å bruke bil i denne lange gaten, blir kjørende rundt hele Majorstuen for å finne en ledig parkeringsplass.

Det er også all grunn til å minne om at eksempelvis næringsforeningen på Majorstuen er kritiske til forslaget, da handelsstanden vet at mange av kundene kommer i bil. Å bevege seg i Oslo sentrum med bil er allerede så dyrt og upraktisk at det neppe er mange som kjører rundt i bygatene eller betaler de høye parkeringsavgiftene for moro skyld.

Dermed er dette 90 millioner man skulle formode at Oslo bystyre kan forvalte på en bedre måte.

Fra arbeidene med tunnel som skal gi ny vannforsyning til Oslo, fra Holsfjorden i Tyrifjorden. Her skal det støpes en vanngrav som alle bilene må kjøre gjennom på vei ut, for å rense hjulene for skitt og søle. Strekningen etter vanngraven blir asfaltert.
Les også

Oslos nye vannforsyning: Blir «betydelig» dyrere

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.