– Dette var veldig moro. Vi i NASTA er veldig opptatt av fornøyde kunder. Når kundene våre ønsker utslippsfrie anleggsmaskiner, så må vi hive oss rundt og skaffe det, sier HMS-ansvarlig i NASTA, Nils-Olav Haukaas.
Ikke hyllevare i dag
For utslippsfrie anleggsmaskiner er ikke hyllevare – de må lages – og til dels finnes opp. Opptakten til prosjektet var et initiativ fra Omsorgsbygg og Bellona, som ved hjelp av SINTEF Byggforsk og DiFi jobbet med å utvikle rammevilkår for utslippsfrie byggeplasser i Oslo. Invitasjoner til næringslivet førte til at Skanska, Siemens og NASTA ble med i en samarbeidsgruppe.
– Dette blir et spennende prosjekt for byggebransjen. Større, utslippsfrie anleggsmaskiner er allerede etterspurt av offentlige byggherrer som Omsorgsbygg. Her skal SINTEF bruke sin kompetanse innen hydrogen- og batteriteknologi samt byggeprosesser sammen med NASTA og Siemens til å utvikle en 30t utslippsfri gravemaskin, sier forsker Marianne Kjendseth Wiik ved SINTEF Byggforsk.
En stor utfordring
Fakta om prosjektet
Prosjektet 30t utslippsfri gravemaskin – zero emission digger (ZED) vil utvikle, designe, produsere, teste og sette i drift en prototyp utslippsfri beltegravemaskin i klassen 30 tonn. Prosjektet baserer seg på å bygge om en eksisterende 30t gravemaskin til elektrisk drift med strøm fra batteri og hydrogen brenselcelle. Maskinen vil settes i drift på byggeplasser i Oslo og vil demonstrere at det er teknisk mulig å fjerne utslippene fra større anleggsmaskiner helt. En slik gravemaskin vil kunne spare miljøet for et årlig klimagassutslipp på ca. 100 tCO₂eq, samt være helt uten utslipp av hydrokarboner, svevestøv og nitrøse gasser. Prosjektet er et samarbeid mellom partnerne Bellona, NASTA, DIFI, Omsorgsbygg, SINTEF, Skanska og Siemens.
Målet er å lage en stor anleggsmaskin – en gravemaskin på 30 tonn – som ikke slipper ut noe forurensing til luft. Det betyr at den må være elektrisk. Maskinen skal kunne fungere fint på byggeplasser i Oslo. Det er en stor utfordring, siden det i dag ikke er mange mega-watt ledig strømkapasitet på byggeplasser i etablerte og tettbygde strøk.
– På vegne av arbeidsgruppen vil jeg få takke PILOT-E for tilliten. Omtrent på denne tiden neste år skal vi ha en prototype klar. Men først blir det veldig mye jobbing – så nå må vi brette opp ermene, sier Haukaas.
Initiativet, som er i regi av Norges forskningsråd, Enova og Innovasjon Norge, har allerede hatt stor betydning og vil gjøre at norsk næringsliv kan få et godt grunnlag for en fremtid med grønn vekst.