DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Måler kvaliteten på over 3000 kilometer fylkesvei

Hver krok av fylkesveiene i Møre og Romsdal blir overvåket av den avanserte varebilen til Odd Erling Hoem. Utstyret gir grundige data for å dokumentere status på veiene i regionen og behovet for vedlikehold.

Kamera og sensorer er plassert både foran og bak på bilen til Odd Erling Hoem.
Kamera og sensorer er plassert både foran og bak på bilen til Odd Erling Hoem. Foto: Else Britt Ervik/Møre og Romsdal fylkeskommune
26. sep. 2023 - 10:55

– Jeg måler kvaliteten på mer enn 3000 kilometer med fylkesvei. Det er omtrent avstanden fra Ålesund til Roma, sier Hoem fra førersetet i Mercedes Vitoen.

For anledningen er han i Tresfjorden, hvor han skal gjøre noen av årets siste målinger, skriver Møre og Romsdal fylke i en melding på sine nettsider.

Både kjøreferdighetene og datakunnskapene må være på topp hos den som kjører målebil. <i>Foto:  Else Britt Ervik/Møre og Romsdal fylkeskommune</i>
Både kjøreferdighetene og datakunnskapene må være på topp hos den som kjører målebil. Foto:  Else Britt Ervik/Møre og Romsdal fylkeskommune

En kartlegging som administrasjonen i fylket gjorde i 2023 viste at det vil koste 16,8 milliarder kroner å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene i Møre og Romsdal. Om lag halvparten gjelder tunneler, broer og fergekaier. Resten gjelder veibanen, og det er den som Hoem overvåker.

– Jeg må kjøre alle fylkesveiene i begge retninger, pluss gang- og sykkelveiene. Det skjer i hovedsak i sommermånedene hvert år, i mil etter mil i 60 km/t, som er anbefalt fart for å få gode bilder og laserdata. Det kan heller ikke være is eller nedbør på veien.

Utstyret som kreves for å kartlegge veibanen hever verdien på Mercedesen betraktelig, nærmere bestemt med seks millioner kroner. Det er den investeringen som må til for å få god nok kvalitet på målingene. Hoem forteller at bilen i alt har ni kameraer som tar veibilder, og tre lasere som registrerer spor og jevnhet i veibanen. De sammenligner sporslitasje fra år til år, for å nevne noe. Veimerking blir også registrert og rapportert.

– Den lille tassen fremme på støytfangeren er en teksturlaser som kommer veldig nær veien. Den måler hvor jevnt underlaget er, noe som er svært viktig for trafikksikkerheten.

Påvirker trafikksikkerheten

Fylkeskommunen har bedt staten om fem milliarder kroner i året de neste 12 årene for å ta inn deler av etterslepet på vedlikehold. Standarden på veiene har konsekvenser for både beredskap og trafikksikkerhet. Mangelen på økonomiske rammer fra staten gjør at etterslepet øker og blir enda dyrere.

Odd Erling Hoem ved bilen som måler kvalitet på hver meter av veiene i fylket. <i>Foto:  Else Britt Ervik/Møre og Romsdal fylkeskommune</i>
Odd Erling Hoem ved bilen som måler kvalitet på hver meter av veiene i fylket. Foto:  Else Britt Ervik/Møre og Romsdal fylkeskommune

– Bilen tar omtrent sju millioner enkeltbilder hver sesong. Så jeg og Mercedesen gjør det vi kan for å dokumentere kvaliteten, og bidrar til at det finnes et godt beslutningsgrunnlag for prioritering, sier Hoem.

Tar buss ellers i året

Sjåføren er snart ferdig med kartleggingen for i år, og forteller at han bruker bussen til kontoret i Kristiansund i vintermånedene. Da orker han ikke å kjøre mer bil.

– Det blir bilpause nå, men jeg gleder meg allerede til jeg skal tilbake til området rundt Fosnavåg neste år. Der ligger de aller vakreste fylkesveiene i Møre og Romsdal, med storhavet som fyller hele frontruta.

Påsketrafikken kan være ekstrem. Her fra E6 nord for Minnesund i fjor.
Les også

Dette er den ultimate køteknikken

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.