DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Fylkesveiene i gamle Østfold: Driftskontrakten avlyst - skal lyses ut på nytt

Det er oppdaget feil i konkurransegrunnlaget-

Snøbrøyting, fv 520, Hellandsbygd i Sauda, februar 2020
Snøbrøyting, fv 520, Hellandsbygd i Sauda, februar 2020 Illustrasjonsfoto: Bjørn Lund
11. nov. 2020 - 14:14 | Endret 12. nov. 2020 - 08:41

Hvem vil brøyte 485 kilometer i østre Østfold fra og med høsten 2021? var spørsmålet Veier24 stilte i går, etter at Viken fylke hadde lyst ut første driftskontrakt for sesongen 2021.

I dag melder fylket at konkurransen er avlyst.

«Det er oppdaget en feil i grunnlaget som gjør at vi må avlyse konkurransen og lyse ut på nytt. Dette vil gjøres umiddelbart,» skriver Vigdis Holter i Viken fylke i en epost til Veier24.

Driftskontrakt veg 30-101 Østfold Øst 2021-2026 heter denne kontrakten.

– Den har vært delt i to kontrakter, henholdsvis Ørje og Halden. Bergquist og Veidrift har oppdragene nå. Fra og med høsten 2021 har vi valgt å slå sammen de to kontraktene, sier Arne Bjørklund, seksjonsleder i Viken fylkeskommune.

Bilprodusentenes avstand fra 2025-målet for CO2-utslipp.
Les også

Volvo har allerede klart utslippskrav

Både med og uten Rømskog 

Gamle Rømskog kommune, nå en del av Aurskog-Høland, er en del av driftskontrakten det første året, men dette veinettet blir deretter overført til driftskontrakt Romerike øst.

– Vi har innført noen mindre kontraktsendringer i malen. Det går på utførelse, hvor vi for eksempel har endret fra centimeterkrav for brøyting til syklustid. Men de fleste vil nok kjenne igjen kontrakten og innholdet, sier Bjørklund.

Veinettet i denne kontrakten, slik det blir seende ut fra 2022. <i>Illustrasjon:  Viken fylkeskommune</i>
Veinettet i denne kontrakten, slik det blir seende ut fra 2022. Illustrasjon:  Viken fylkeskommune

Kontrakten dreier seg om drift og vedlikehold av fylkesveiene i Halden, Aremark, Marker, Rakkestad og Aurskog-Høland kommuner.

Kontraktsperioden er fra 2021 til 2026, og har opsjon på ytterligere 12 måneder.

Vedlikehold og rassikring må prioriteres i Nasjonal transportplan, mener NAF.
Les også

Fylkesveiene: Forfall og rassikring vil koste 166 milliarder

Nesten 500 kilometer vei

Det første året omfatter kontrakten 485,8 kilometer vei, snaue 23 kilometer er gang- og sykkelvei.

Så forsvinner veiene i gamle Rømskog ut av denne kontrakten, og i resten av perioden er det totalt 459 kilometer vei å håndtere.

Trafikken på veinettet varierer fra 24 til nærmere 18.000 i ÅDT.

Viken fylkes holder tilbudskonferanse i Moss 10. desember i år, men det kan også bli digital konferanse.

Frist for å gi tilbud på denne driftskontrakten er 8. januar 2021.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling
Kiran Aziz er leder for ansvarlige investeringer i KLP Kapitalforvaltning.
Les også

KLP vurderer å benytte Teslas generalforsamling til å få svar

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.