Lundberg-maskinene går fra Volvo til Sandhaug

Sandhaug AS overtar som distributør for redskapsbærerne fra svenske Lundberg.

Salgssjef for Lännen-konsernet, Max Kvickstrøm og Rune Sandberg på standen under Vei og Anlegg på Hellerudsletta.
Salgssjef for Lännen-konsernet, Max Kvickstrøm og Rune Sandberg på standen under Vei og Anlegg på Hellerudsletta. Foto: Jarle Skoglund
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
3. mai 2018 - 14:33

– Jeg er veldig glad for at vi har fått disse maskinene i vårt produktutvalg, sier Rune Sandhaug som på utstillingen Vei og Anlegg i disse dager for første gang viser fram maskinene på sin stand.

LES OGSÅ: Se bilder fra årets Vei og Anlegg på Hellerudsletta

– Vi har sett etter en slik maskintype i vårt salgsprogram lenge, og det var ingen grunn til å lure på det da vi fikk tilbud om å overta forhandlerrettighetene til dette veletablerte maskinmerket.

– Dette er spesialmaskiner rettet mot kommuner, borrettslag og andre formål der variert redskapsbruk og høy hydraulikkapsasitet er viktig. Dette er kundegrupper vi allerede selger utstyr til, og med våre ti ansatte, eget verksted og servicefolk, passer Lundbergene godt inn her hos oss, sier Sandberg.

 Volvo valgte å avslutte

Sandhaug overtar Lundberg-maskinene etter at merket har vært en del av Volvos portefølje i Norge gjennom mange år. Men det var Volvo selv som valgte å avslutte forholdet, etter å ha innsett at de ikke fikk håndtert de lastbærende maskinene godt nok.

LES OGSÅ: Javisst er det mulig å bygge store, ladbare anleggsmaskiner

I dag er det finske Lännen som eier Lundberg-fabrikken i Sverige, og salgssjef i Max Kvickström forteller til veier 24 at de har funnet en ny forhandler som vil ivareta den norske Lundberg-representasjonen på en god måte.

Originalen er Lundbergen

Lundberg var først ute med å produsere de lavtbygde, leddstyrte redskapsbærerne, en typisk nordisk maskintype som stort sett selges i Nord-Europa. Maskinen har vært en mye brukt slitehest i det kommunale vegholdet, og kommuner er fortsatt den største kundegruppen.

Muligheter for tilkopling av front- og bakmontert hydraulikkutstyr, i kombinasjon med hydrostatisk framdrift, har vært en slager i mange år for mange arbeidsoppgaver.  Dette har gjort denne typen maskiner relativt dyre, sammenlignet med andre maskiner i samme vektklasse. Til gjengjeld utgjør bruksområdet det man vanligvis må bruke flere andre maskintyper til.

Lundbergene leveres i modeller fra 4 til 8 tonn, og fabrikken produserer ikke mer enn 40 – 50 maskiner i året, 10 – 15 av disse selges årlig til Norge.

LES OGSÅ: Historisk godt første kvartal for Volvo-konsernet

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.