PROSJEKTER

Listerpakken snart ferdigstilt

Med åpningen av parsellen Kvåle - Ulland på fv 465, er siste store prosjekt i den såkalte Listerpakken i boks. Vegen vil ifølge lokalkjente fungere som en døråpner for trafikken fra Farsund og vestover mot Flekkefjord og Stavanger-regionen.. Vegvesenet forventer en økning i ÅDT fra 300 til 1000.

Fv 465 slynger seg vakkert opp gjennom det mangfoldige landskapet på Sørvestlandet.
Fv 465 slynger seg vakkert opp gjennom det mangfoldige landskapet på Sørvestlandet.
Thor Søndenaa
20. nov. 2012 - 15:59

Parsellen avslutter utbedringen av fv 465. Vegen slynger seg fra det flate Lista-landet ved Farsund og opp gjennom et malerisk og kupert Sørvestlandskap til E39 ved Ulland. 4 km kortere veg på strekningen Kjørrefjord - Ulland og en reisetid mellom Farsund og Flekkefjord på ca 35 minutter vil åpenbart bidra til å øke trafikken.

 

Mange utfordringer

Utfordringene har nærmest stått i kø for hovedentreprenøren, Bertelsen & Garpestad. AS fra Egersund.

Mye av arbeidet har foregått med trafikk på vegen.

To store, parallelle kraftlinjer går delvis langs og over vegbanen (se egen sak).

Dårlig fjell i hele Lister-regionen har vært et notorisk problem på flere av strekningene i Listerpakken, både i forbindelse med tunnelarbeider, skjæringer og sikring av løsmasser - noe Våre Veger også har rapportert om tidligere.

Odeks boring ble benyttet på enkelte steder for å stabilisere massen under vegbanen.

100.000 mmasse gikk med til utfylling i Handelandsvannet. Med 35 m dybde og løs bunn valgte man å bruke den såkalte Aurlandsmetoden.

- Ladeslanger blir lagt ned under fyllingene og fylt med slurry etter at fyllingen er på plass.

Sprengingen gjør at de bløte massene på bunnen blir fortrengt til fordel for faste steinmasser, forklarer byggeleder Bjørn Ivar Nedrejord i Statens Vegvesen.

Byggeleder i Statens Vegvesen Bjørn Ivar Nedrejord har jobbet med fv 465 siden 2008. Nå avslutter han siste Listerpakkens siste prosjekt på vegen.
Byggeleder i Statens Vegvesen Bjørn Ivar Nedrejord har jobbet med fv 465 siden 2008. Nå avslutter han siste Listerpakkens siste prosjekt på vegen.
 

To-felts

Vegen er bygd som to-felts med en bredde på 6,5 m.. Gjennom Åpta sentrum er vegen av trafikksikkerhetshensyn anlagt som miljøgate - med lavere fartsgrense, fartshumper og støyskjerming.

270.000 m utsprengt masse er stort sett gått med til fyllinger.

Totale kostnader ligger på 120 millioner, forteller en tilfreds Nedrejord. Han skjuler ikke  at dette er et godt tall sett i forhold til budsjettet.

Miljøgate med redusert fartsgrense, fartshumper og støyskjerming er anlagt for å ivareta sikkerheten gjennom Åpta sentrum.
Miljøgate med redusert fartsgrense, fartshumper og støyskjerming er anlagt for å ivareta sikkerheten gjennom Åpta sentrum.
 

Lokale firmaer

I tillegg til hovedentreprenøren har flere lokale firmaer vært i sving på anlegget. Holm & Co fra Flekkefjord har stått for betongarbeidene og støyskjermingen. Rekkverk er satt opp av Autovern fra Lyngdal, mens Asfalt Sør fra Kvinesdal har lagt asfalt.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Ansvarlig for det elektriske har vært Otera og for prosjektering ViaNova i Kristiansand.

Samarbeidet de ulike firmaene imellom og med Statens Vegvesen har ifølge Nedrejord vært prima.

 

Listerpakken snart ferdigstilt

Med parsellen Kvåle - Ulland er det siste større prosjektet i forbindelse med Listerpakken avsluttet. Nå gjenstår  fv 43 gjennom Farsund sentrum, fv 656 Agnefestvegen i Lyngdal samt endel mindre trafikksikkerhetstiltak.

 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.