BRUER

Lepsøybrua blir stålbrua med Norges lengste spenn: Nå er det siste elementet løftet på plass

Men det gjenstår mye arbeid før brua er ferdig..

Lepsøybrua klokka 14.50. Løftet er ikke kommet i gang ennå.
Lepsøybrua klokka 14.50. Løftet er ikke kommet i gang ennå. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
23. sep. 2020 - 14:14

I går ble det sjette av de digre stålelementene som Lepsøybrua skal bestå av løftet på plass. Også i dag er det noe vind, men kapteinen på løfteskipet HLV Uglen bestemte i samråd med hovedentreprenør Skanska og Bladt Industries, som har produsert elementene, at det siste bruelementet skulle løftes på plass.

Værmeldingen har vært fulgt nøye når man har planlagt løftene av de syv store bruelementene på Lepsøybrua, men det blir gjort fortløpende vurderinger av om løftene kan gjennomføres. Man opererer nemlig ikke med eksakte grenseverdier for vind og bølgehøyde når man tar avgjørelsen om løftene, forteller prosjektleder Marianne Nærø i Møre og Romsdal fylkeskommune på epost til Veier24.

– Vi gjør vurderinger ut fra en kombinasjon av bølge, vind, svell og andre krefter i sjøen. Per nå planlegger vi løft, skriver hun.

Instituttleder Hans Petter Hildre ved Institutt for havromsoperasjoner og byggteknikk ved NTNU Ålesund
Les også

Brukollapsen i USA: Kongsberg-utstyr på containerskipet

Begynte i firetida

Skanskas prosjektsjef for Nordøyvegen, Are Eliassen, sitter på Skjeltene, med omtrent samme utsyn mot Lepsøybrua som webkameraet der. Han var fornøyd med at det ble løftet i dag, for det koster å ha kranskip og lektere liggende uvirksomme på grunn av dårlig vær.

– Jeg har ikke lyst til å si hvor mye det koster å utsette et løft med en dag, men det sier jo seg selv at det er store summer det er snakk om, sa han til Veier24 da vi snakket med ham like før løftet av det nest siste bruelementet ble satt igang i går ettermiddag.

– Men et mislykket løft kan vel koste enda mer, så dere har kanskje ikke lyst til å gå på akkord med de forholdene dere har bestemt må være til stede for å gjennomføre løftet?

– Det er ikke vi i Skanska som har siste ordet når det kommer til å vurdere om forholdene er gode nok for å løfte, men kapteinen på HLV Uglen, sier Eliassen.

Han hadde god tro på at det siste bruelementet kunne løftes på plass i dag, og fikk rett i det.

Mandag 14. august kollapset Randklev jernbanebru etter at fundamentet i midten av jernbanebrua løste seg opp og knakk.
Les også

Dovrebanen: Åpningsdatoen for nye Randklev jernbanebru er klar

Masse arbeid gjenstår

Selv om det siste elementet nå er løftet opp på brua, gjenstår mye arbeid. Først skal elementene sveises fast og overflatebehandles, før to forskalingsvogner begynner støpearbeider fra hver sin side av brua. Vognene vil bevege seg sakte mot midten av brua, før de møtes en gang til våren-sommeren neste år, og med det markerer at betongarbeidene på brua er fullført.

Deretter gjenstår blant annet asfaltering og rekkverksmontering før brua er helt ferdig. 

For lokalbefolkningen på Nordøyene er det imidlertid det arbeidet som har foregått nå som er mest spektakulært.

Vi har lagt bildene fra kameraet på Skjeltene i bunnen av denne saken, mens du finner «nærbildene» fra kameraet ved Lepsøyrevet fyr i toppen. Bildene oppdateres hvert tiende minutt, også etter at stålelementene er på plass.

Framover kan du jo kikke inn her, og følge betongarbeidene timinutt for timinutt etterhvert som forskalingsvognene fram mot vår og sommer neste år, beveger seg mot midten fra hver sin ende av brua.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.