Deler av den nye riksveg 38 følger traséen til den nedlagte Kragerøbanen. Denne strekningen ble åpnet i oktober. (Bilde: Anders Haakonsen)
Fylkesordfører Gunn Marit Helgesen hoppet inn som snorklipper på kort varsel etter at Terje Moe Gustavsen meldte forfall. (Bilde: Anders Haakonsen)

Kragerø har fått en skikkelig innfartsveg

Siste etappe av innfarstvegen til Kragerø har omsider fått en standard som Vegvesenet kan være bekjent av. Riksveg 80 som er hovedforbinelsen mellom E 18 og byen, har lenge vært en prøvelse både for trafikantene og beboere langs vegen. Seks dager før julaften var prøvelsen over.

For ikke mange år siden hadde nesten hele riksveg 80 mellom E 18 og Kragerø dårlig kurvatur, smal kjørebane, smale grøfter og mange uoversiktlige avkjørsler. Dessuten var «tilbudet» til myke trafikanter elendig.

Vegen ble delt i tre parseller da den skulle utbedres. Den første ble fullført høsten 2004, den neste et år senere. Siste parsell går fra Eklund til Sannidal og er 3,8 km lang. I oktober ble det meste av den tatt i bruk, men den 680 meter lange Vadfosstunnelen var ikke ferdig, så snorklippingen måtte vente.

Anleggstart fant sted i mars 2007. Alt anleggsarbeid ble satt ut på én entreprise. Kontrakten på 137 milioner kroner gikk til Hæhre Entreprenør. Mesta har levert og montert elektrisk utstyr og SRO-anlegg i Vadfosstunnelen for 9,67 millioner. Den endelige regningen for hele prosjektet, inkludert grunnerverv vil komme på 240 millioner 2009-kroner.

Åpningsseremonien fant sted 18. desember kl. 18. Det sene tidspunktet ble valgt for at det skulle passe med timeplanen til vegdirektør Terje Moe Gustavsen, som var utpekt som snorklipper. Han måtte imidlertid melde avbud i siste liten, og fylkesordføreren i Telemark, Gunn Marit Helgesen overtok vervet.

Fremdeles gjenstår utberingsarbeid på riksveg 38 mellom Sannidal og E 18, men det er ubetydelig sammenlignet med det som er utført de siste årene. 7,5 millioner kroner er avsatt til dette arbeidet.

Forsiden akkurat nå