I oktober lyser Vegvesenet ut kontrakten 9106 Gjøvik-Romerike 2022-2027. Den omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på E6 Gardermoen-Kolomoen, riksvei 4 Mjøsbrua-Gjelleråsen, E16 Kongsvinger-Kløfta og E16 Gardermoen-Jevnaker, totalt 445 kilometer.
Statens vegvesen har tidligere innført CO2-reduksjon som tildelingskriterium i driftskontrakter.
– Dette er første gang vi lyser ut en kontrakt der entreprenørene belønnes for å gi sine egne og underentreprenørenes ansatte gode arbeidsvilkår. Det er viktig at gode arbeidsvilkår blir et konkurransefortrinn og ikke en begrensning, sier seksjonsleder Asbjørn Stensrud i Statens vegvesen i en pressemelding.
Beste klimaløsninger og arbeidsvilkår avgjør
Statens vegvesen benytter såkalt Best Value Procurement (BVP) som anskaffelsesmetode for denne kontrakten, en metode for prosjektstyring og innkjøp som vektlegger leverandørens kompetanse og prestasjon.
– Ved tildelingen av driftskontrakten for Gjøvik-Romerike skal pris telle 30 prosent mens øvrige kriterier skal i sum vektes med 70 prosent når vi velger entreprenør, sier Asbjørn Stensrud. Han understreker at CO2-reduksjon, oppetid, HMS og entreprenørens kompetanse også skal vektes i tildelingen.
Entreprenørens evne til å redusere CO2-avtrykket og gi best mulig arbeidsvilkår for de ansatte, er avgjørende for hvem som vinner kontrakten. Det betyr at entreprenørene skal konkurrere om å gi best mulig klimaløsninger og arbeidsvilkår for de involverte i kontrakten.
Kontrakten lyses ut i løpet av oktober. Den trer i kraft høsten 2022 og varer i fem år, med tre års opsjon.