DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Klima og arbeidsmiljø viktigere enn pris i tildeling av ny driftskontrakt

I den nye driftskontrakten for Gjøvik-Romerike skal entreprenørene for første gang også konkurrere om best mulig arbeidsvilkår for egne og underentreprenørenes ansatte.

I oktober lyses driftskontrakten for Gjøvik-Romerike ut.
I oktober lyses driftskontrakten for Gjøvik-Romerike ut. Illustrasjonsfoto: Geilo Tomteservice / Statens vegvesen
9. sep. 2021 - 15:25

I oktober lyser Vegvesenet ut kontrakten 9106 Gjøvik-Romerike 2022-2027. Den omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på E6 Gardermoen-Kolomoen, riksvei 4 Mjøsbrua-Gjelleråsen, E16 Kongsvinger-Kløfta og E16 Gardermoen-Jevnaker, totalt 445 kilometer.

Statens vegvesen har tidligere innført CO2-reduksjon som tildelingskriterium i driftskontrakter.

– Dette er første gang vi lyser ut en kontrakt der entreprenørene belønnes for å gi sine egne og underentreprenørenes ansatte gode arbeidsvilkår. Det er viktig at gode arbeidsvilkår blir et konkurransefortrinn og ikke en begrensning, sier seksjonsleder Asbjørn Stensrud i Statens vegvesen i en pressemelding.

Så snart telen er ute av bakken kan årets asfaltsesong starte. I år planlegger Statens vegvesen å legge asfalt til en verdi av cirka 1100 millioner kroner på riks- og europaveiene.
Les også

Disse strekningene får ny asfalt

Beste klimaløsninger og arbeidsvilkår avgjør

Statens vegvesen benytter såkalt Best Value Procurement (BVP) som anskaffelsesmetode for denne kontrakten, en metode for prosjektstyring og innkjøp som vektlegger leverandørens kompetanse og prestasjon.

– Ved tildelingen av driftskontrakten for Gjøvik-Romerike skal pris telle 30 prosent mens øvrige kriterier skal i sum vektes med 70 prosent når vi velger entreprenør, sier Asbjørn Stensrud. Han understreker at CO2-reduksjon, oppetid, HMS og entreprenørens kompetanse også skal vektes i tildelingen.

Entreprenørens evne til å redusere CO2-avtrykket og gi best mulig arbeidsvilkår for de ansatte, er avgjørende for hvem som vinner kontrakten. Det betyr at entreprenørene skal konkurrere om å gi best mulig klimaløsninger og arbeidsvilkår for de involverte i kontrakten.

Kontrakten lyses ut i løpet av oktober. Den trer i kraft høsten 2022 og varer i fem år, med tre års opsjon.

Thor Asbjørn Lunaas er teamleder i Statens vegvesen.
Les også

For 1,1 milliarder kroner får Vegvesenet 560.000 tonn asfalt – se hvor den havner

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.