Modell som viser Høviktunnelen fra vest.
Modell som viser Høviktunnelen fra vest. (Illustrasjon: ViaNova)

Klart for første salve på Høviktunnelen

Mandag 9. januar er det duket for en ny, stor milepæl for Vestkorridoren. Da sprenges den aller første salva i den to kilometer lange Høviktunnelen på E18.

Ordfører Lisbeth Hammer Krog i Bærum kommune får æren av å fyre den første salva på milepælen som markerer at tunneldrivingen er i gang, heter det i en pressemelding fra Vegvesenet.

Høviktunnelen er et av hovedelementene på prosjektet E18 Lysaker-Ramstadsletta og sørger for at framtidens E18 flyttes under bakken. 

Skanska er totalentreprenør på strekningen Strand-Ramstadsletta, og startet med anleggsarbeidene i dagen i juni 2022. Siste del av høsten har blant annet blitt brukt til sprenging i dagsonen på Ramstadsletta som forarbeid til drivingen av Høviktunnelen.

To tredjedeler av den to kilometer lange tunnelen bygges som del av Skanskas kontrakt. Resten av tunnelen skal bygges som del av entreprisen E102 Fornebukrysset-Strand der det etter planen skal inngås kontrakt med leverandør sommeren 2023.

Fakta om Høviktunnelen

  • Ca 1950 meter E18-tunnel i to løp med tre kjørefelt i hver retning. Ett felt i hver retning er kollektiv-/sambruksfelt.

  • Det meste av tunnelen (ca 1650 meter i hvert løp) går i berg. Resten er betongtunnel og -portal.

  • 14 havarinisjer

  • Teknisk bygg felt inn i et bergrom på 3600 m3

  • 2 pumpestasjoner for å behandle vannet i tunnelen

  • 28 nødstasjonsnisjer til bruk i nødstilfelle

  • 7 tverrforbindelser

  • Ett sedimenteringsbasseng

  • I tillegg skal det bygges en ventilasjonstunnel på 30 meter med inngang fra Ramstadsletta. Her bygges også ventilasjonstårn til senere bruk.

Forsiden akkurat nå